Citron & lakrits

Den här veckan hade jag tänkt göra croissanter, men p.g.a. taskig planering från min sida (och det faktum att affären inte ahde osaltat smör) så skjuter jag upp den njutningen till nästa helg och ska den här veckan ge mig på att göra pavé igen.

Den här veckan har jag också inlett en intensiv restaurangsäsong med start på Griffins steakhouse igår, Ekstedt i nästa vecka, Pontus! efter det och sen Pontus by the sea. Pust! Lär bli både mätt och glad den här månaden, till påsken ska jag också ge mig på mormors paskatårta, ett lettiskt recept där hon bara efterlämnat ingredienserna men inte hur mycket man ska ha av varje. Månadens utmaning. Min mormor, henne ska jag nog tillängna ett framtida blogginlägg till.

För att återgå till gårdagens restaurangbesök på Griffins steakhouse som ligger precis vid Centralstationen. Bra mat, trevlig inredning. Igår tog jag halv grillad hummer och fick in med tillbehören pommes frites, aioli och grillad fänkål. Hummern i sig var gratinerad med bl.a. persilja. Jättegott var det, missade tyvärr att ta bild, men det gjorde jag däremot på efterrätten Citron & lakrits bestående av lakritsfudge, maräng, citronglass, citroncurd och amerikanska blåbär. Vad jag tyckte, tyvärr höll inte efterrätten lika höga klass som huvudrätten. Glassen var god, marängen vad god, lakritsfudgen hade en svag lakritssmak och blåbären smakade faktiskt ingenting. Lakritsfudge ska smaka mycket lakrits, det ska vara smakexplosioner av lakrits i munnen och inte nu att man bara kunde ana en liten antydan. Tanken med efterrätten ska vara att smakerna "gifter sig" som det så chict heter, men här tog citronen över. Trist, för det var en väldigt vacker dessert.


Idag är det våffeldagen, ska precis gå och vispa ihop smeten (inget pulver här, våfflor är så enkelt att göra). Hade tänkt testa Sebastien Boudets recept men saknar belgiskt våffeljärn (ska inköpas) och kör istället Leila Lindholms recept så till lunchen blir det söta våfflor och ikväll lite mer matiga med forellrom, gräddfil och rödlök. Kanske man skulle försöka hitta en fin bit kallrökt lax också? Och så ska det bakas pavé och sen ligga på soffan och hoppas att det halsonda går över. Idag blir det nog temissbruk igen.

Kommentarer

  1. Sébastiens favoritsmör (valios osaltade) finns att köpa på ica i Kista centrum. Det finns säkert på många andra ställen också, men jag har haft svårt att hitta det.
    //P

    SvaraRadera
  2. Jag gillar valio, jag brukar alltid köpa deras saltade smör, men det osaltade har jag bara sett någon enstaka gång. Idag fick det bli Arlas, hittade dock osaltat franskt smör på NK idag, kanske ska lyxa till det med det sen när jag fått kläm på croissanterna. Men ska hålla utkik efter Valios osaltade, gillar att Arla får lite konkurrens

    SvaraRadera
  3. Hej! Det osaltade finns på Ica liljeholmen också och i en matkasse nära mig

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg