Pavé, del 2

Japp, försök 2 att göra pavé. Vill först säga att min ugn och jag fortfarande inte riktigt är kompisar, ska nog använda termometern nästa gång för att avgöra om brödet är klart eller inte.

Det började jättefint, körde i assistent 12 minuter och sen testade jag med uppmuntran från en av mina kommenterare här på bloggen att knåda för hand, mjölet yrde men det blev en riktigt fin konsistens på degen.

DEn har sen fått lega i kylen i två dagar, igår fick den också ligga ute i rumstemperatur i några timmar för att få en extra schvung på jäsningen. Då formade jag den även till en limpa, la in den i kylen igen och nu idag hade jag på ugnen med bakstenen i och efter någon timme slängde jag in brödet, rejält mjölad för att behålla fukten som finns inne i brödet och har även testat ett nytt sätt att snitta.

Och här är bildbeviset på hur jag verkligen ser ut i köket, tröjan ligger numera i tvättkorgen om någon undrar

Och såhär blev pavén, lite bränd men smakar underbart och mindre blåsor i inkråmet. Nästa gång ska jag definitivt testa att knåda för hand hela tiden. Med tanke på att jag gillar att kladda så kommer jag nog att gilla det!

Kommentarer

  1. Jag har stenen längst ner i ugnen. Har du kanske din sten högre upp? Hur ser skorpan ut? Är den lika tjock och mörk runt om, eller lite klenare i botten?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har den på tredje falsen nedifrån. Om du har den längst ner, hur slänger du då in vattnet för att få ånga i ugnen?

      Skorpan är lika tjock och mörk runt om, det krävs en del styrka för att skära upp en skiva. Inkråmet är dock riktigt saftigt så det är antingen att flytta ner stenen eller ha i brödet lite kortare tid i ugnen. Får testa mig fram helt enkelt

      Radera
  2. Längst ner, men inte på botten. Det får plats en långpanna under. En del ugnar håller värmen dåligt, och då blir brödet lätt grillat när den kämpar för att hålla värmen. En stor sten, och gärna extra stenar i ångtråget i botten av ugnen hjälper, och sen kan man låta värmen falla, speciellt första 15 minuterna när skorpan ska expandera.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min ugn är nog inte den bästa. Den kanske åker ut när skattepengarna kommer in. Går det bra med vilka stenar som helst, storlek 15x15,större, mindre? Funderar på att sno några bastustenar från min pappa nästa gång jag hälsar på. Fast indirekt faller ju värmen när ugnsluckan är öppen dånande lägger in brödet och sedan stiger du igen. Är det bättre att styra det manuellt genom att reglera temperaturen?

      Radera
  3. Stenar lagrar värmen så att värmeelementen inte behöver jobba så mycket. Bastustenar funkar jättebra. De spricker dessutom inte, vilket många andra stenar kommer att göra. Nästan all varm luft kommer att smita ut ur ugnen när man öppnar luckan, och brödet/degen måste ju värmas upp. Ju mer lagrad värme man har i form av bakstenen och annan "varm massa", desto mindre måste ugnen jobba för att hålla värmen uppe. Värmen kommer dessutom uppifrån i en hemmaugn, vilket gärna bakar ovansidan på bröden hårdare än man vill, så ju varmare stenen och andra saker i botten av ugnen är när man sätter in brödet, desto bättre är det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hm,man kanske ska önska sig bastustenar istället för godis i påskägget. Är klart värt att prova! Vad har du för stenar?

      Radera
  4. Jag har en baksten från Saltå Kvarn -- man kan köpa dom från deras butik på Renstiernas gata i Sthlm. I övrigt är min ugn ganska bra så jag klarar mig hyfsat, men jag är på jakt efter bastustenar för extra "tyngd" i värmen. Det är viktigt när man har sten i ugnen att den får lite extra tid på sig att bli varm helt igenom. Jag brukar ge den en halvtimme extra efter att den säger att den kommit upp i värme. Och så bakstenen så långt ner som det går, annars kommer brödet lite för nära värmeelementen som sitter högst upp. Undervärmen som alla ugnar har är väldigt vek och bidrar inte mycket. Tänk på hur en stenugn ser ut -- bröden ligger på botten av ugnen. På stenen. Värmen i en sån ugn kommer underifrån, "inbyggt" i stenen. När man bakar hemma är man beroende av att magasinera en massa värme i stenen. Man kan vara lite försiktig när man öser in vatten för ånga i början också -- det bör vara så varmt som möjligt så det inte kyler ner ugnen i onödan, och ingen stor mängd. Knappt en halv deciliter räcker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag köpte min från Cordon bleu, fick vänta i flera månader på den kom jag ihåg (då var det inte vanligt att man köpte det), kalksten från Gotland vet jag i alla fall att det är. Vackert vit i vörjan, nu väldigt mycket mörkare. Kanske där det brister, oftast bakar jag efter jobbet och då tillåter jag ibland bara att ugnen ligger inne i en timme och värmer sig. Jag brukar koka upp mitt vatten innan jag slänger in det i ugnen, har märkt att det blir bildas mycket mer ånga än tidigare när jag slängde in det kallt i botten.

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg