en "jobbig" tårta

För två veckor sedan fick jag uppdrag att ta med fika till dagens avdelningsmöte på jobbet. Tankarna började genast snurra, vad skulle jag göra? Sen slog det mig, vad är det jag älskar att göra men så sällan gör för det inte är så att man fixar en till sig själv lördag kväll: Prinsesstårta. Älskar att göra det för fantasin får verkligen löpa amok. Jag bestämde mig tidigt för att göra en med vaniljbotten och sylt och en med chokladbotten och chokladmousse.

Jag har i helgen insett att Kitchen aiden som må vara kass för brödbak är en ängel vad gäller äggvisp. Bara titta på det här fluffet:

och asen steg den helt fantastiskt i ugnen också, vågade knappt titta på den för jag var rädd att den skulle få för sig att kollapsa

Och så skulle jag göra chokladbottnar, enda skillnaden från vaniljbotten är att man byter ut hälften av potatismjölet mot kakao istället. Glöm inte att sikta ner de torra ingredienserna, det är jättetrist att få klumpar i smeten.

Bottnarna gjorde jag på lördagen, sedan körde jag in dem i gladpack (efter att de svalnat) så fick de stå till söndagen då det vardags för montering och dekorering.

Jag brukar alltid skära bort kanter och topp på tårtbottnarna, de är ofta bara torra och otäcka. Sen kan det vara bra att göra det efter att man fyllt lager 1 och 2 då man sällan fyller tårtbottnen fullt ut, det insåg jag efter att jag gjort det här. Det trixiga sen är att dela bottnarna från varandra utan att skära för tunt eller för tjockt. Jag har en speciell tårtskärare men har insett att jag gillar att jobba med kniv, dels då den skär bättre men det ger en bättre känsla. Jag har också mitt favoritredskap, min roteringsplatta som gör att jag lätt kan snurra runt tårtan när jag dekorerar den. Bästa saken i köket när det gäller tårtbak.

Jag har även gjort en vaniljsås som rörs ner i grädden. Även denna kör jag genom en sil då jag inte vill få med klumpar, det är inte alls gott och känns som, ja, ska jag vara ärlig,snorklump. Som den nörd jag är har jag gjort vaniljsockret själv. Det är superenkelt. Har du använt en vaniljstång, lägg den i en liten burk, häll över socker och låt stå några dagar. Kör det sedan i matberedaren tills det blir ett fint pulver. Klart!

Undre lagret är täckt med hemmagjord jordgubbssylt, andra lagret med samma vaniljgrädde som nu täcker tårtan.

Efter det är det dags att dekorera. Jag köpte bara hem vit marsipan den här gången så det blev att färga in själv, här är marsipanen till blommorna.

och sedan täckte jag tårtan med vit marsipan. Och det här är mitt "nu- får- jag- ångest" moment. Har jag kavlat marsipanen ordentligt tunn/tjock, lagom runt om? Ofta är det större än man tror och skär då bort det överflödiga och föröker då fint försluta tårtan nertill med en smörkniv.

och så här blev det färdiga resultatet. Blev lite inspirerad av Lalehkonserten jag var på igår så dedikerar tårtan till henne och kallar den fär "Vårens första dag".

Utsickarna är köpta på Kakburken och säljs i pack om tre. Enkelt sätt att dekorera snyggt.

Och så gjorde jag ju en tårta till som får heta "Havet är djupt" bara för att jag började nynna på den igår under baket. Tillvägagångssättet är densamma som ovan (receptet kommer längst ner) men det är chokladmousse istället för sylt på det nedre lagret.

Man ska inte vara sån här men det ser lite ut som hundmat i det här stadiet.
Nästa lager blev täckt med vaniljgrädde och sedan kläddes hela tårtan in i grädde och man ska även frösöka runda kanterna för att få en snyggare runt silhuett på tårtan upptill. Med fördel kan man lägga mer grädde på det övre lagret och skapa topprundningen redan där. Då behöver man inte ha så mycket grädde på toppen och det kan vara lättare med marsipanen. Slutligen dekorering. Tårtan skulle ha varit mörkblå men under färgningns å gillade jag marmoreringseffekten och tyckte att det påminde lite om havet. Runt om har jag använt vanliga pepparkaksformar för att få ut blåval och tropisk fisk. Flerfärgningen har jag fått utav att lägga olikfärgad marsipan bredvid varandra och sedan kavla ihop.

Jag brukar köpa kavlingsmarsipan från Kakburken, det finsn flera färger och fördelen som den har mot de färdiga lock man köper i affären är att den här marsipanen kan stå i kylen ett dygn utan att "smälta".



Och så receptet:
Tårtbotten
4 ägg
2 dl strösocker
1 dl vetemjöl
1 dl potatismjöl (för chokladbotten ½ dl kakao/½ dl potatismjöl)
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljpulver
smör och ströbröd till formen

Sätt ugnen på 175 grader. Smöra och bröa en springform. Vispa ägg och socker pösigt. Rör ihop de torra ingredienserna och sikta ner i äggvispet. Rör ned det försiktigt. Häll smeten i formen och grädda i cirka 40 minuter.

Vaniljkräm
2 dl standardmjölk
2 äggulor
½ dl vit baksirap
1 msk potatismjöl
1 msk vaniljsocker

Vispa ihop alla ingredienser i en kastrull och låt det sjuda ihop. Var försiktigt då äggsmaken lätt kan slå över. Tillsätt vaniljsocker. Låt svalna. Rör sedan ner detta i 4½ dl vispad grädde.

Lycka till!!

Kommentarer

Populära inlägg