Den lata singeln

Ok, en av fördelarna med att vara singel och utan barn är att man kan vara lat med maten i veckorna. Varje helg brukar jag köra ett storkok och sen kör jag samma middag hela veckan, perfekt om man, som jag, ofta har en hel del kvällsaktiviteter och tycker att maten ska gå fort utan att köpa snabbmat. Den här veckan fick det bli köttgryta. Ofta tar jag saker som finns hemma. Den här veckan blev det blandning utav entrecote (från en seg bit) och högrev. Jag började med att slänga i timjan och steka det några sekunder i smör och rapsolja och la sedan ner köttet för att brynas.

När det fått fin färg så hade jag i vatten, hela tomater på burk, salt, peppar, viltfond, persilja, tomatpuré och

chili. Ett bra tips att känna efter hur stark chilin är är att smaka den i spetsen då man känner hur stark den är. Chili sägs också öka förbränningen och det säger man aldrig nej till.
Det får sedan koka ihop, gärna flera timmar och någon gång har det fått puttra i två dygn, då blir det riktigt smaskigt och köttet bara faller samman. Slutligen har jag lagt i morötter som jag tar upp inför servering och skär upp i mindre bitar.



Oftast har jag bulgur till det här, men kokt potatis är inte fel det heller.

Kommentarer

Populära inlägg