Donkey loves waffles

Varje gång jag ska äta våfflor tänker jag på åsnan i Shrek, han älskar också våfflor. Tyvärr gör man det för sällan, en gång om året är alltför lite och ska nog börja äta det lite oftare (ackompanjerat av en låååång löprunda efteråt). Jag gör samma grundsmet som jag gör själv och inte på pulver som jag lurade i en stackars person idag som enligt egen utsago förlorade en vecka av sitt liv. Inget inte lite smör kan råda bot på.

Så till lunch blev det söta våfflor med créme chantilly som jag efter lite lätt googlande fick fram var lättvispad grädde med florsocker och vanilj. Jag funderade först på att köra mitt hemmagjorda vaniljsocker (hur smidigt som helst, när du använt fröna i vaniljstången lägg stången i en burk med socker några dagar, kör i matberedaren tills det blir ett fint fint pulver och kär sedan genom en finmaskig sil, hur gott som helst) men nu tog jag florsocker och sedan ett ekologiskt vaniljpulver som en kompis till mig gav mig i present

med riktigt bra resultat. Créme chantilly kommer nog att ätas några fler gånger här hemma. Till det serverade en buffé av sylter. Lite taskig bild men det fanns jordgubbsylt, hjortronsylt, blåbärssylt och min personliga favorit björnbärssylt. Hade turen när jag pluggade i Uppsala att komma över färska björnbär väldigt billigt på deras torghandel så gjorde en stor sats, inte så mycket kvar av den nu. Även de andra sylterna (förutom hjortron) har jag gjort själv.



och för den som ser brickan så är det körsbär, mitt allra mesta favoritbär. Tror det är de lettiska generna som gör sig gällande där, där har de hur mycket körsbärsprodukter som helst.

Och så här blev våfflorna:

Hjortron

Blåbär

På kvällen fick det bli mer matiga våfflor och då hade det köpts hem kallrökt lax, rödlök, gräddfil (laktosfri självklart eftersom jag inte tål laktos) och forellrom.

Eftersom den ändå syns i bild så kan jag dra det här med knivar. Jag har bytt ut hela knivsamlingen mot Globalknivar, visst, man kan få en helt okej kniv från IKEA och jag har även billigare knivar till ost och liknande men lagar man mycket mat och tycker att det är kul så bör man investera i ett par bra knivar. Jag har kockkniv, brödkniv och en skalkniv som jag använder jämt. Riktigt vassa (har några skärsår som minne av några incidenser) och får även den segaste köttbit att kännas som en bit smör. Nuförtiden kan man i de flesta större matbutikerna t.o.m. lämna in sina knivar för slipning eller så kan man i Stockholm gå till Lagamati som åtminstone förut gjorde detta. Men tillbaka till våfflorna, såhär blev de:


Och nu till den dåliga biten, våfflorna är helt perfekta när de kommer ut från laggen, sådär härligt frasiga, sen kommer toppingen på och bam de blir lite lätt degiga, lite saggiga. Vad är fel, bör jag tillsätta mer fett i form av smör (nu beståt fettet av hårt vispad grädde) eller är det laggen som kanske ska bytas ut, det var ett billighetslagg i teflon och järn vore väl kanske en bättre investering. Tips emottages gärna!

Och som en sista sak, kan ju inte motstå...

Kommentarer

Populära inlägg