Dags att fylla på i förråden

jag minns för några år sedan när saffranet inte var så dyrt, då kostade 2 gram 70 kronor, idag kostade det 100 kronor. Jag köper alltid saffran i hela pistiller och mortlar sedan själv (med fördel ska saffranet också läggas i lite sprit dagen innan bakning) för att få bättre smak. Saffranet köper jag på Eter och essencefabriken på Wallingatan där de även har roliga saker som hel sukatblock (det gröna på bilden) som man ska hacka själv. Har också köpt lite smakessencer som jag ska ha vid macarongexperimenterandet. Jag vet, det vore roligare att köra helt naturliga smaker, vet att Jan Hedh använder frystorkade bär i sina macaronger, men i avsaknad av bra affärer att hitta sådant i får man ta en genväg.

Var även inne på Cordon bleu på Vasagatan som den här veckan har 15% på allt så passade på att köpa en kavelpinne som får fungera som komplement till min vanliga kavel, som jag gillar jättemycket och som har en enorm tyngd (investerade i en med kullager i för några år sedan, fantastisk) men det känns som om olika degar kräver olika kavlar.

Och det sista på bilden, jag var också förbi Vetekatten och köpte Tahitivanilj. Har inte använt det förut men man läser jämt att Tahitivanilj ska vara helt fantastiskt och jättegott. Jag hoppas verkligen att det är sant för inte var den billig att köpa, men däremot var den riktigt tjock och fin och kommer nog att ge en hel del frön.





















och så hann jag förbi Söderbergs, har en kollega som slutar på fredag och har köpt en vaniljlängd från mig att ha som avslutningsfika. Passade även på att köpa Husets vita och kumminbrödet. Och så vet jag att de hade en gästbagare där och domen: det var gott men tror nog att Wallmarks är ett strå vassare, sen kan det bero på en mängd faktorer som att han är van vid receptet och ugnen i bageriet. Gästbagaren är dock grym på andra bröd.

Kumminbröd och Husets vita

Kommentarer

  1. Hej Alexandra! Tahitis bästa vanilj kan du också köpa på en webbutik som heter Sacrebleu. De verkar ha slut på extrakten som jag använde för mina makaronger, men producenten (Tahiti Vanilla by Alain Abel) rekommenderar jag varmt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska kolla in det, nu när jag var inne på Essencefabriken så sa de att de aldrig tog in Tahitivanilj. Hm, och den är ju godast!

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg