Det är bra att vara lite arg när man bakar....

...speciellt när man ska göra det för hand. Idag är det croissanter som gäller. Skulle ha gjort degen igår men är lite usel på att kolla om jag har alla ingredienser hemma och upptäckte när jag kom hem att jag saknade ägg och eftersom jag ändå kommit hem rätt sent så orkade jag inte gå ut till affären. Så det blev uppskjutet till idag och idag fanns inga genvägar utan det var bara att köra för hand. Men det var en riktigt skön känsla att dels få kladda loss och sen få drämma i degen i underlaget. En slags terapi där man kan inbilla sig att degen är något annat och få utlopp för saker som man tycker har skötts förbannat uselt under veckan. orkar inte gå in på det här men ibland blir man förvånad över hur människor beter sig.

I alla fall så tänkte jag lägga ut bilder och hur det har gått först när det är klart, nu ligger degen i kylen och mognar till imorgon bitti då smöret ska kavlas i och det ska göras slag.

Imorgon är det också dags för efterlängtat restaurangbesök, har väntat 3½ vecka på ett bord så nu hoppas jag verkligen att det är bra. Och så är det ostshopping på Petite france också. Det hela bäddar för en underbar lördag och en bra helg med andra ord. Baka lugnt!

Kommentarer

Populära inlägg