Fisk- och skaldjursgryta med asiatiska influenser

Oftast är man nog ganska trist när man gör mat och kör på säkra kort, men i helgen var det dags att flyta ut lite. När jag var sjuk satt jag och tittade på Nyhetsmorgon när Pontus Frithiof (ägare till Pontus!) var med och lagade mat och han gjorde den här goda grytan:
Jag gillar recept där det är lite egna proportioner som gäller, man får ta det som man själv vill och tycker om.

Så här såg det ut efter att cocosmjölk och tomater åkt i, sen fick det stå och puttra i 30 minuter medans det andra förbereddes.

Som fisk valde jag att ha i torsk, lax och sedan toppade jag med räkor på slutet.

Och så skogschampinjoner, jag tror att skulle man inte hitta det så går det lika bra med "vanliga" champinjoner.

Så här såg fisken ut när jag tog ut den ur ugnen. Jag insåg att jag borde haft i mer vin. Jag hackade shallottenlöken (som inte står med i receptet) relativt grovt och sedan fick den gå ner tillsammans med fisken i grytan. Eftersom den kokat i ugnen så var den väldigt mjuk och god och att det var lite större bitar störde inte utan gav grytan mer karaktär.

Pilgrimsmusslor och räkor i botten. Pilgrimsmusslorna är delade på mitten och värms upp av soppan.

Voila! Klart! Grytan blev jättegod, men nästa gång så ska jag nog ha i lite kaffir limeblad och lite limejuice på slutet för lite mer asiatisk touch och syra!

Kommentarer

Populära inlägg