Världens bästa sushi...

...vidhåller jag fortfarande att den finns hos Sushi Kyoto i Södertälje. Vid första anblicken kan Kauro som äger stället vara lite kort i tonen men ger man det en chans så märker man hur snäll hon är och vilken sushikonstnär hon är. Att köpa en 15 bitars där är som att äta en bit av himlen och man får alltid roliga bitar som pilgrimsmussla, olika sorters bläckfisk, forellrom. Helt fantastiskt!

Nu bor jag inte i Södertälje längre utan i en av Stockholms förorter och har haft turen att återigen hamna nära ett bra sushistället Det svenska sushiköket i Midsommarkransen. Alltid fräscht och nygjort med fint upplägg och lite roiga sorter. Igår tog jag bara en helt vanlig medium nio bitar med avokado, maki, lax och en räka.

Jag brukar alltid byta ut räkan mot en maki, jag gillar tigerräkor, men det är inte bra för miljön och jag tycker inte att det är okej att hugga ner mangroveskog för att anlägga räkodlingar, förstöra marken och sedan dra vidare. Mangroveskogen med sina starka rötter skyddar jorden och landet mot översvämningar och svallvågor och det kan bli katastrof om denna försvinner. Jag har haft turen att se mangroveskogen på Koh Lanta och uppskattar trädens skönhet och dess helt otroliga rotsystem, man förstår att de fungerar som vågbrytare med den otroliga styrkan de uppvisar. Så vackert!

Kommentarer

Populära inlägg