Besök på Landet

Jag har bott i lägenheten i snart ett år och har börjat få rätt bra koll på området. Däremot så finns det ett ställe här som heter Landet som jag läst om ska vara bra och det är alltid fullt utanför. Nu var det i alla fall dags för familjemiddag med mamma och storebror och hur smidigt är det då inte att en fredag efter jobbet då man ändå är rätt seg att gå och äta i närheten. Sagt och gjort, Landet fick det bli. Landet ligger ett stenkast från t- banestationen Telefonplan. Du kommer upp från tunnelbanan, går ut genom stationsbyggnaden och går till höger, efter två minuter så är du där. Man har en rätt stor uteservering som badar i sol och där du själv går in och beställer i baren. Inomhus är det bordservering och själva restaurangdelen även om det finns en baryta där också ifall att det skulle regna. Nu är jag så sällan ute och festar, men jag har för mig att de ibland även har klubbkvällar på övervåningen.

Vi hade för säkerhets skull bokat bord (man kan göra det online via hemsidan eller på Bookatable )och tur var nog det för det fylldes på där inne rätt snabbt.
Nu kom jag äntligen ihåg att fota inredningen!!!

Och så skulle man välja maten. Måste säga att jag uppskattar att fler och föer restauranger lägger ut menyn på nätet. Jag har alltid sån beslutsångest och det är skönt att man kan begränsa tiden som man tittar på menyn när man väl är på plats.

Efter en tids funderande så bestämde jag mig för Picanha- smörstekt rostbiffslock från kalv som serverades på en kräm av shalottenlök, rostad shalottenlöl, en rejält tilltagen hög av färskriven pepparrot och färska ärtor.

Mamma och storebror bestämde sig för råbiffen på innanlår som var kryddad med senap, kapris, örter och konjak och som serverades med syltade körsbärstomater och pepparrot.

De var jättenöjda med sin rätt och den såg verkligen god ut. Min rätt var också jättegod, men köttet (som var kalv) var segt och inte alls roligt. Jag brukar inte ha för vana att klaga och tycker det är rätt pinsamt om jag ska vara ärlig, men samtidigt tycker jag att man ska vara nöjd om man går ut och äter så när servitrisen kom och frågade om allt var bra så sa jag att köttet var lite segt. Hon gick genast ut i köket och pratade med kocken och vips fick jag byta ut min rätt mot en annan. Valde då att testa den grillade kycklingen- ett majskycklingbröst som serverades på en kräm av rostad shalottenlök, färska ärtor och senapssky.
Den var riktigt mör i köttet och schalottenlökskrämen var helt perfekt len och inte alls "lökig" i smaken. Om jag ska klaga på något så var det avsaknaden av kolhydrater (om man bortser från det goda brödet som serverades innan maten) och det faktum att jag inte orkade äta efterrätt för jag hade siktat in mig på deras Eton mess- jordgubbar, maränger och vispgrädde blandat. Låter underbart gott!

Men i korthet, bra mat, bra service och väl värt ett besök till! Plus också att de hade andra alkoholfria alternativ förutom läsk, vatten och apelsinjuice!

Kommentarer

Populära inlägg