Flädersaft

Jag hade tänkt lägga ut det här receptet först i helgen men insåg att fläderna redan är inne på sluttampen och vill du ha saft nu är det hög tid att gå ut och plocka. Jag hade tänkt köpa men då det var slut och de var ovilliga att ta beställningar så fick jag gå ut och tjuva. Med allemansrätten i mobilen stegade jag fem meter utanför porten och fick ihop mina blomklasar. Där jag bor växer flädern bokstavligt talat som ogräs och nu när man letar så ser jag den överallt, bl.a. Fjällgatan på Söder har ett fint exemplar precis ovanför Birkaterminalen. I övrigt rekommenderar jag inte tjuveri.

Tänk också på att det finns falsk fläder, där är blommorna mer som bollar. På äkta fläder är blommorna platta. Är du osäker, så googla då den falska är giftig.

Nu kör vi

Fläderblomssaft Receptet från boken I mormors skafferi
Du behöver:
40 blomklasar
2 kg socker (gärna ekologiskt och jag kommer nog öka mängden till 2,5 kg socker nästa gång)
50 gram citronsyra
1½ liter vatten
2-3 citroner (ta hellre två)
natriumbensoat (enligt förpackningen, jag tog i cirka 3 kryddmått på hela satsen)

Gör så här:
Börja med att lägga flädern i en kastrull. Försök att klippa dem rena från så mycket av skaften som möjligt (skölj inte flädern, då försvinner smaken).

Koka upp vatten och socker. Koka till allt socker har lösts upp.






Tvätta av citronerna i varmt vatten. Pressa sedan citronerna ner i kastrullen över blommorna och ta bort alla kärnor. Om du som jag saknar juicepress så kan du pressa citronen mot diskbänken först, då blir det enklare att pressa sedan. Skär sedan skalet i mindre bitar.



Lägg ner skalen i kastrullen och tillsätt även citronsyran.

Häll sockervattnet över fläderblommorna, citronen och citronsyran.

Sätt på locket och låt saften stå i 3-5 dagar i rumstemperatur.

Sila sedan upp saften genom en saftsil. Investera i en då det silar bort även de minsta partiklarna. Fäst den över en annan skål/bunke. Gör detta moment i diskhon då det ialla fall begränsar skadan om man spiller vid sidan om.

Häll ner saften i silen och pressa sedan ut den sista saften. Tillsätt natriumbensoaten (som fungerar som konserveringsmedel).

Häll upp saften på rengjorda flaskor med hjälp av en tratt.

Och ta- da, så här blev det, nästan tre fulla flaskor med flädersaft.

Om jag gör det igen (funderar på att köra en ny omgång i helgen) så blir det mer socker och mindre citron. Men annars- jättegott och läskande!

Kommentarer

Populära inlägg