Lunch på Djurgårdsbrunn

Ibland är det riktigt trevligt att vara på jobbet, som när man åker iväg och tar lunch på Djurgårdsbrunn som ligger precis bredvid Djurgårdskanalen i Stockholm. Både jag och kollegan fick riktiga Tjejmilenvibbar när vi åkte till restaurangen. Jag missar alltid att ta kort på omgivningen men det ligger precis bakom kaknästornet, vid vattnet. Väldigt lugnt och avkopplande och idag sken solen vilket alltid bidrar till en trevlig upplevelse, det och att vi utsett dagen till officiella kjoldagen, oavsett vilket väder det skulle vara ute.

Men i alla fall så skulle det beställas och jag har alltid svårt att välja, valde mellan lammet och gäddqueneller men valde till slut gäddquenellerna med resonemanget att det är sällan man äter gädda och frågan är om jag ätit queneller någon gång. (queneller är enligt Wikipedia "en blandning av skummad fisk, kyckling eller kött, ibland tillsammans med ströbröd, med en lätt äggbindning,[1] som vanligtvis pocheras, och kan liknas vid en mindre klimp".

Quenellerna serverades på en bädd av sparris och skivad sparris, en skummig hummersås och kokt potatis beströdd med dill. Jättegott och perfekt avvägt med smakerna! Rekommenderar ett besök dit då man kan sitta ute och njuta av stillheten och den goda maten!

Om någon undrar hur man får potatisen sådär fin och skinande som de får på restaurang så är tricket att ha i en klick smör i kastrullen när potatisen kokar. Resultatet blir en bättre smak men också att den som sagt blir mer glansig.

Lunchen avslutades med en latte (av italienarna kallad bebisdricka efter frukost) som ett led i mitt mål att lära mig dricka kaffe. Är dock fortfarande skeptisk och inser att jag är en mer inbiten tedrickare än kaffedrickare. Eller, tenörd kanske är en bättre titel. Också ett blogginlägg som väntar på att skrivas...

Kommentarer

Populära inlägg