Jordgubbsmoussetårta med mazarinbotten

Den här tårtan gjorde jag till midsommarafton i förra helgen (vad tiden går fort, det känns som om det var evigheter sen) och det var också en evighet sen jag gjorde den sist också. Receptet kommer från Gateaus brödbok och sen har jag gjort om det och bl.a. uteslutit extra socker i botten och så har jag i väldigt mycket mer jordgubar än vad de har i sin mousse. Gör man jordgubbsmoussetårta ska det smaka jordgubbar. Och så har jag i en extra ingrediens för att piffa till det.

Även den här kakak gjorde jag nere på landet utan mina fina köksmaskiner och framför allt, utan en matberedare vilket gjorde att det blev väldigt kladdigt. Men finns det vilja så finns det alltid ett sätt att lösa det på och tårtan blev riktigt bra. När värdparet fick höra min hemliga ingrediens blev de väldigt suspekta men de tyckte sen att den var riktigt god och tricket är att smaken av lakrits (som är den extra ingrediensen) ska vara väldigt subtil och bara svepa in som en lätt bris i munnen.
Det smidiga med den här kakan är att den kan göras dagen innan servering.

Så, nu kör vi:

Jordgubbsmoussetårta med mazarinbotten


Det här behöver du till botten:
300 gram mandelmassa (vill du göra egen, titta här)
2 ägg
100 gram osaltat smör, rumstempererat

Till moussen:
3 dl grädde
200 gram jordgubbar (avsnoppade)
2 tsk lakritspulver (köps i välsorterade livsmedelsaffärer)(kan uteslutas)
2 msk vaniljsocker
2 gelatinblad

Gör såhär med smeten:
Lägg mandelmassa och smör i en bunke

Och ha sedan i äggen

Krama sedan ihop ingredienserna med hjälp av händerna. Har du en matberedare så är det smidigast att göra smeten i denna men det här fungerar också, men det blir väldigt kladdigt. Tur att utsikten var så fin medan man arbetade med smeten.


Gör du met matberedaren blir smeten slät direkt, men gör du den för hand så får du klumpar. Rör om med sked eller en visp i slutet för att få bort så mycket klumpar som möjligt.

Häll smeten i en form som är cirka 24 cm i diameter.

Och grädda i ugnen på 175 grader i 15 minuter eller tills kakan är gyllene och fast i mitten när man skakar försiktigt på formen.

Ta sedan ut den och låt svalna innan du har på moussen. Det tar minst en timme.

Såhär gör du moussen:
Börja med att lägga gelatinbladen i blöt i 15 minuter.

Ta sedan fram jordgubbarna. Och återigen, en smaksak, gillar du en mousse som är helt slätt tar du jordgubbarna i matberedaren. Gillar du lite textur så mosar du för hand. Här använde jag potatismosaren, hemma brukar jag använda ballongvispen (det var jättenära att den också fick åka på semester!)



Mosa tills du får den purén du vill ha.

Vispa sedan grädden. Här hade jag tillgång till en elvisp :)


Sedan till gelatinen som har legat i vatten i 15 minuter. Slå av vattnet och lägg gelatinbladet i en kastrull som står på spisen. Smält det (det går fort som attan) och ha i 1 msk av den vispade grädden. Rör om

Häll blandningen i den vispade grädde och rör om.

Häll ner jordgubbspurén och rör om.


Ha sedan i lakritspulvret och vaniljsockret och rör om igen.


Montering:
Häll moussen på tårtbotten

Och bred ut i ett jämnt lager.

Lägg in tårtan i kylen i minst 4 timmar och ta ut den två timmar innan servering och dekorera med jordgubbar. Och så här blev den:

Och det var även en liten kille som stod nedanför och hoppades att jag kanske skulle tappa tårtan i backen

Kommentarer

Populära inlägg