Le gateau tigre eller helt enkelt tigerkaka

När jag var lite yngre och inte lika intresserad (eller duktig) på att baka som jag är idag försökte jag mig på att göra tigerkaka. Det blev rätt misslyckat och det som var menat att vara en läckert randig kaka blev istället en ljusbrun kaka- rakt igenom. Sen dess har jag inte vågat mig på det. Och sen kom Sébastien ut med ett recept på tigerkaka här i förra veckan och då tänkte jag ge mig på det igen.

Och då kan vi köra en annan reflektion, i receptet föreslås att man kan ha i hasselnötsolja och det är säkert jättegott. Men, ni vet när man ska göra något nytt lite flashigt recept för att imponera på någon och så köper man hem en massa ingredienser som bockhornsklöver och hummelahummelakrydda som man använder en gång och sen står den där i hyllan och blir gammal. Lite så kände jag inför hasselnötsoljan och det kändes lite flådigt att köpa en flaska för över 100 kronor när man "bara" ska ha den till en tigerkaka. Som sagt, säkert jättegott men det fungerade bra med smör också (som receptet också föreslår).

Ett annat tips, det blir väldigt mycket äggvitor över och är du mer sötsugen efter tigerkakan kan du alltid baka kattunga.

Men nu kör vi!
Tigerkaka enligt Sébastien Boudet

Till vaniljsmeten behöver du:
120 gram äggula (cirka 7 stycken gulor)
200 gram cassonadescker/rörsocker (cirka 2 dl)
120 gram 34%-ig créme fraîche
1 nypa havssalt (den mängd du får emellan om du nyper ihop pekfinger och tumme)
1 vaniljstång
175 gram vetemjöl (cirka 3 dl)
3 gram bakpulver (cirka 1 tsk)
80 gram osaltat smör, smält

Gör så här:
Börja med att separera äggulan från vitan.

Vispa sedan sockret med äggulorna tills det blir riktigt fluffigt och vitt.


Ta fram vaniljstången och använd en vass kniv och skär den i två.

Skrapa sedan ut alla frön.

Blanda ner vaniljfröna med hjälp av en slickepott i ägg- och sockervispet. Av vaniljstången kan du sedan göra eget vaniljsocker.

Väg sedan upp créme fraîchen och blanda även ner denna samt saltet med hjälp av en slickepott.


Se till att all créme fraîche blandas ut ordentligt. Smeten ska sedan bli lite rinnig.

Blanda mjöl och bakpulver och sikta ner detta i smeten.
Vänd även ner detta i smeten med hjälp av en slickepott. Om man använder elvisp nu så slår man luften ur ägg- och sockervispet. Blanda väl.

Häll över det smälta smöret och blanda ordentligt men försiktigt ihop ingredienserna.


Förbered sedan spritspåsen (man kan även hälla direkt ur bunken ner i formen) genom att täppa till nertill med en påsförslutare.

Fyll sedan in spritspåsen (håll den som jag har på bilden, d.v.s. vik plasten över handen, du kan också, om du har detta, lägga kanterna över en vas eller kruka som passar) och täpp sedan till upptill med en till påsklämma så inte allt det goda rinner ut.

Nu är det dags att göra chokladsmeten.

Och till den behöver du:
80 gram äggula (cirka 4½ äggula)
100 gram cassonadesocker/rörsocker (cirka 1 dl)
75 gram 34% créme fraiche
1 nypa havssalt (den mängd du får emellan om du nyper ihop pekfinger och tumme)
75 gram vetemjöl (cirka 1,25 dl)
2 gram bakpulver (0,66 tsk)
150 gram 70%-ig choklad
25 gram osaltat smör

Gör så här:
Separera äggula och vita.

Vispa sedan äggulorna och sockret fluffigt och vitt.

Vänd sedan ner créme fraîchen och saltet.

Blanda mjöl och bakpulver och sikta sedan ner dessa i ägg- och sockervispet. Vänd ner de försiktigt och metodiskt.

Smält sedan chokladen tillsammans med smöret (eller om du vill testa med oljan) i ett vattenbad. Vattenbad är när du kokar upp vatten i en kastrull och sedan sänker ner en stål eller keramikbunke i denna där du smälter chokladen. Det minimerar risken att choklade blir bränd till nästintill noll.




Häll över den smälta chokladen i smeten och blanda försiktigt med hjälp av en slickepott.
Titta vad vackert det är!

Upprepa proceduren med spritspåsen ovan eller som sagt, häll direkt ur bunken, det fungerar minst lika bra!

Skapa tigerkakan
Smörja formen. Antingen kör du den gamla vanliga metoden med att smörja och bröa formen. Men alla vet hur trist det blir av ströbrödsansamlingar och det blir lite hårt och torrt. Därför var tipset från Sébastien jättebra, klä istället formen med bakplåtspapper så fastnar inte kakan.



Börja med att spritsa ner den vita smeten i botten av formen. Och sedan den mörka smeten.

Fortsätt tills smeten är slut, jag fick tre lager av varje smet, d.v.s. vanilj-choklad-vanilj-choklad-vanilj-choklad. För att få lite fin marmoreing i kakan så stick ner en degskrapa i smeten. samma effekt uppnås också genom att dra en kniv fram och tillbaka i smeten.

Grädda kakan på 165 grader i lite mer än en timme. jag hade i min 1 h och 15 minuter på nedre falsen och då var den perfekt. Men stick med en potatissticka eller vass kniv. Fastnar det smet så är inte kakan klar än.

Ta ut den ur ugnen, lossa den ur formen och lägg på sidan under tiden den svalnar så förlorar den inte formen.

Och så här blev den:


Och visst ser det lite ut som en glad gubbe :) Kakan blev jättegod, jättesaftig och arbetskamraterna blev jätteglada! Kan glädja er med att jag kommer att testa att göra den här igen, för tyckte själv att den var riktigt god. Så tack Sébastien för att du återupprättar tigerkakans heder!

Nej, nu ska jag inte sitta här och häcka utan ta mig ut i solen och sedan avnjuta en trerätters (!!!) lunch. Rapport om det kommer på bloggen senare i veckan. Ska också avrapportera om mitt besök på Wijnjas Ost & Vinkällare. Trevlig helg!

Kommentarer

Populära inlägg