Wijnjas ost- och vinkällare på Kungsholmen

Tror inte det undkommit någon som läser bloggen att jag älskar ost, ju stinkigare desto bättre. Därför var jag inte sen att hoppa på erbjudandet från Bookatable för Wijnjas ost- och vinkällare (gäller t.o.m. 11 augusti)på Kungsholmen i Stockholm. Stället är lite svårt att hitta då det i stort bara är en port som leder ner till en helmysig källare med fina valv. Man kan även sitta ute på gården en trappa upp och äta.

Personalen var påläst vad gällde vinerna och som vanligt uppskattar jag att de har andra alkoholfria alternativ förutom läsk. Den här gången fick det blir en Mére de Poulard, kolsyrad äppeljuice.

Första rätten var en vichysoisse- en kall soppa gjord på purjolök och potatis med "massor av grädde" och ankconsommé (eller fettet från ankan som kommer när man steker den). Soppan var toppad med forellrom och till kom en ostklubba med en klubbpinne gjord av grissini.

Soppan var riktigt god, men en rejäl smak av ankfettet. Klubban till matchade perfekt men det var svårt att se snygg ut när man åt den då den gärna gick sönder i lite för stora bitar, men ostens styrka avvägde fint mot den rätt så milda soppan.

Till huvudrätt serverades långkokta anklår med tryfferad brysselkål kokta i brieost, citronpicklade morötter samt kalvsky och potatis.

Anklåret var perfekt stekt och föll isär när gaffeln rörde vid den. Jag hade dock velat ha lite mer örtsmak på köttet och kanske att det skulle ha varit lite lite saftigare (här är man bortskämd med att göra anklår hemmavid), men annars jättegott. Även brysselkålen var god, men vågade bara äta en. Tycker att det är jättegott men efter att för några år sedan ätit ett drygt dussin och sedan fått helt bisarra magsmärtor har jag försökt att hålla mig borta från det. Vilket är synd, för jag tycker att det är jättegott!

Och till efterrätten, och här måste jag ha blivit riktigt begeistrad för jag glömde fota ostarna var det fem olika ostar, en brie de meaux med en rand av tryffel, en röd kittost penslad med calvados, en roquefort (som jag inte brukar gilla, men den här var riktigt fin), en ost som var penslad med grönmögel på utsidan och sedan en ost (som jag inte riktigt minns mer än att den var lila runt om. Till detta serverades en marmelad med bl.a. chili och apelsin samt lite päron. Jättegott och ett perfekt sätt att avsluta en måltid.

Så i det stora hela, ett väldigt trevligt besök, bra mat, bra service och miljön rekommenderas verkligen för att gå på dejt i, det är lite småmörkt nere i källan, en lite gammaldags källa och ljus som brinner vid varje bord. Ett besök här rekommenderas varmt!!! och passa på nu när det är sommarerbjudande, bättre än trerätters för två för 395 kronor blir det inte!

Kommentarer

Skicka en kommentar

Populära inlägg