Chocolate chip cookies med hasselnötter och muscovadosocker

I söndags skrev jag om bakandet av vanliga chocolate chip cookies som jag bakat efter recept av Leila Lindholm. Nu har jag gjort om receptet lite, bl.a. var jag lite orolig om mitt råsocker skulle räcka och bytte ut hälften av råsockret mot muscovadosocker vilket gav en helt annan smak, lite djupare. Kakorna var i alla fall uppskattade på jobbet och gick, trots förminskad personalstyrka nu under sommaren, åt fort och efterfrågades sedan efter lunchen. Får se om jag gör en omgång till nu i veckan, annars kanske någon av mina arbetskamrater är sugna på att göra kakor till den här veckan.

Men nu kör vi!

Chocolate chip cookies med hasselnötter och muscovadosocker
Du behöver:
125 gram rumsvarmt smör (helst osaltat, har du saltat kan du utesluta saltet i receptet)
½ dl råsocker
½ dl muscovadocker (är muscovadosockret hårt som en tegelsten kan du köra den i matberedaren)
1 ägg, helst ekologiskt- tänk på hönorna
1½ dl vetemjöl utan tillsatser (exempelvis Orga kvarn)
½ dl havregryn
½ tsk bakpulver
0,25 tsk salt (kan uteslutas om du använder saltat smör)
hasselnötter (jag hade i cirka 80 gram)

Gör så här:
Börja med att rosta hasselnötterna. Lägg hasselnötterna på en ugnsplåt och lägg in i ugnen på 150 grader i 5-10 minuter tills saltet ser lite mörkare ut och börjar spricka. Ta ut hasselnötterna, lägg dem i en linnehandduk, vrid om och gnugga loss skalet med hjälp av händerna.

Allt skal kommer inte att försvinna men försök få bort det mesta. Ta bort hasselnötterna och lägg i en skål och svalna. Gör under tiden iordning kakdegen.

Blanda smör och sockersorterna tills det blir fint och fluffigt. Det ska börja gå mot det ljusare hållet och bli som spår i smör och sockerblandningen.


Tillsätt ett ägg och vispa ner.

Under tiden så rör du samman mjöl, havregryn, salt och bakpulver.

Och hackar choklad och hasselnötter grovt. Den här gången gjorde jag det i matberedaren då jag var lite smålat.


Rör ner de torra ingredienserna i smör, socker och äggblandningen.

I början är det väldigt torrt men efter hand så blandas ingredienserna och skapar en lite segare smet.

Blanda ner choklad- och hasselnötsblandningen i degen.

Ha ut degen på ett bakplåtspapper.

Använd händerna för att få ut degen på längden.

Rulla sedan ihop bakplåtspappret och forma "kakkorven" (fy vad det lät inte gott) till att bli cirka 5 cm i diameter.


Lägg in smeten i kylen i en timme, det gör det lättare att skära up kakorna sedan.

Efter en timme ta ut degen ur kylen, skär den i 1 cm tjocka skivor på längden och lägg på bakplåtspapper.

Tänk på att inte lägga dem alltför tätt då de flyter ut i ugnen (som mina som klibbar sig i varandra). Grädda på 200 grader i cirka 10 minuter i mitten av ugnen. Ta ut och låt svalna av innan du tar första kakan.

Och så här blev de:


Supergoda och riktigt smälter i munnen! Också perfekt till ett gott glas saft! Om du öker i övre vänstra hörnet så har jag bra recept på flädersaft och rabarbersaft!)

Kommentarer

Populära inlägg