Hemgjord färskost

I min efterlevnad att leva så tillatsfritt som mjligt har jag skippat räkosten och istället gått över till färskost och har köpt B&P:s KRAV märkta färskost utan tillatser och har hunnit testa getosten, den med vitlök och den med vitlök och gul chili.

Alla väldigt goda, men förpackningarna är rätt små och det blir rätt dyrt. Det är då jag mindes att mormor brukade göra egen färskost när jag var liten som hon kokade på spisen och som sedan fick stå och rinna av i en silduk i minst ett dygn och den blev sådär torr och god (eller ja, ska vi vara ärliga så åt jag den inte när jag var liten, men mamma har rapporterat att den var väldigt god). Inte alls som den läskiga blöta keson som så många gillar (jag tycker som sagt att den bara är blöt).

Nu kör vi!

Hemmagjord färskost
Du behöver:
1 liter filmjölk
3 dl gräddfil
lite créme fraiche
salt

eventuellt örter eller annan smaksättning

Gör såhär:
Ta fram filmjöl och gräddfil

och häll ner i en kastrull som står på spisen.

Rör ihop ingredienserna. Och värm upp till lite varmare än fingervarmt (runt 48-50 grader)

Låt sjuda några minuter tills du märker att blandningen börjar bli lite grynig/kornig.

Det är nu dags att hälla av den. Lägg en silduk eller kaffefilter i ett durkslag

och häll i blandningen.

Har du i kaffefilter så kan du låta den ligag kvar i durkslaget och låta vasslen rinna av. Har du en silduk som jag har kan du istället ta upp den ur durkslaget och hänga upp den vid diskbänken med en uppsamlare under.

Oavsett om du har kaffefilter eller silduk så ska massan rinna av under ett dygn. När den är klar ska den se ut såhär:

Blanda i lite salt samt om du vill ha den krämigare kan du blanda i lite créme fraiche.

Rör runt och servera på en god smörgås.

Du kan även med fördel blanda ner örter i färskosten och här är det bara den egna fantasin som sätter gränserna!

Kommentarer

Populära inlägg