Dim sum på EAT

Jag är en sån där naturlig morgonmänniska och när jag menar morgonmänniska så menar jag att jag även på helgen vaknar runt åtta, rullar ut ur sängen, äter en låååång frukost som på helgerna kan bli uppåt en timma samtidigt som man sitter i pyjamasen och läser morgontidningen. Det här leder pfta till att jag blir hungrig på lunch tidigt och det blir ett mindre problem när vissa ställen har kök som öpnnar klockan tolv. Som EAT i nya MOOD gallerian i Stockholm (som också huserar min favoritklädaffär Scotch & Soda). I vanliga fall brukar jag äta på La Bouqeria men kände att jag var sugen på något asiatiskt så det fick bli EAT som ingår i Luxgruppen (är det för övrigt inte lite trist att det blir alltmer krogimperium i Stockholm?). Då jag bara var sugen på något litet fick det bli dim sum eller i vardagligt tal dumplings. Den här gången hade de med kycklingfyllning.

Dim sum:en serverades i sin ångkokare, de här fina ångkokarkorgarna som också ligger på min vill-ha-lista då det känns som ett lätt och nyttigt sätt att tillaga mat.

Bra tuggmotstånd i wontondegen (dim sum degen) och god fyllning. Extra piff kan den färskrivna ingefäran som fungerade som dippsås. Bra med lite riv till och så håller ju ingefäran förkylningen borta.

Extra trevligt är att de har tillgång till bord utomhus, speciellt när man lyckas pricka in en av de regnfria stunderna vi haft i år. Så, besök EAT; det är väl värt ett besök+ att man alltid känner sig lite extra nyttig efter att ha ätit asiatiskt mat. Bara det är värt ett besök!

Kommentarer

Populära inlägg