One more time Baguette

När jag kört resedagbok från mina Thailandssemestrar så brukade jag köra låttitlar (min gudbror Jacob hävdar att jag snott idén från honom, kanske lite inspiration) och för över det till bloggen genom att ha titeln från Daft Punks One more time (som för övrigt har ett perfekt tempo att löpträna till). Den är också passande eftersom jag har gett mig på baguetten igen efter att ha misslyckats så kapitalt sist. Nu chansade jag inte riktigt på surdegen utan har använt jäst men nästa gång ska jag testa bara surdeg eftersom den äntligen kommit igång igen. Tack för tipsen om hur man ska mata på den E som kommenterat här på bloggen och Mattias som driver Söderbergs!

Men nu kör vi, en lyckad baguette! Och jag kör efter recept av Sébastien.

Baguette
Tre stycken

Du behöver:
500 gram vetemjöl
500 gram vatten
22 gram oraffinerat grovt salt
1 gram jäst eller en levande surdeg

300 gram vetemjöl

Gör så här:
Dag 1
Blanda poolishen (fördegen) av 500 gram vetemjöl, 22 gram salt och 1 gram jäst (eller surdeg om du använder det). Den bästa investeringen man kan göra om man bakar hemma är att köpa en hushållsvåg, billiga finns på Cervera, Clas Ohlson bl.a.

Häll på vatten

och rör om med en spatel till en riktigt tjock smet (använder du visp så kommer allt att bara gegga ihopp). Den ska vara trögflytande och nästan så att den rinner av spateln.

Täck över med en bakduk eller plast och låt stå i rumstemperatur i 12 h eller tills smeten dubblat i storlek.

Dag 2
Nu ser smeten ut såhär, bubblig och mer flytande och så luktar den "degigt".

Man ska kunna blanda ut för hand men även om jag älskar att kladda när jag bakar så har jag inte riktigt kommit över den här kladdfaktorn än så gör det i maskin (men jag ska göra det för hand snart då jag vet att vissa som läser den här bloggen inte har bakmaskiner). Häll ner poolishen i assistenten.

Och häll sedan på 300 gram vetemjöl.

Kör i maskinen tills det bildas en boll/tills degen släpper från bunkens kanter.

Täck över med en bakduk och låt stå i 30 minuter.

Ta sedan ut degen på et mjölad bakbord och dela i tre stycken likstora delar och forma dem till små bollar. Låt vila på bakbordet under bakduk i 10 minuter.

Forma sedan ut baguetterna avlånga (tänk på att de ska passa i ugnen) och lägg på en mjölad duk. Mellan varje baguette gör du ett veck på bakduken och lägg nästa baguette bredvid. På så sätt tar de stöd av varandra utan att de nuddar varandra. Mjöla ordentligt på ovansidan och täck över med en bakduk. Låt stå i 3-4 timmar i rumstemperatur. Under tiden har du på ugnen på 260 grader. Har du baksten ska denna i från början på nedre falsen, har du inte det kan du lägga in en vanlig ugnsplåt på nedre falsen. Lägg även in en djup ugnsplåt i botten av ugnen. Här ska du ha i vattnet sedan så att det bildas ånga i ugnen.

När de fyra timmarna har gått så lägger du baguetterna på en bakspade och snittar på längden. Har du ingen bakspade kan du lägga baguetterna på ett bakplåtspapper och snitta dem. Lägg dem sedan på plåten och lägg in i ugnen. Annars skjutsar du in dem med bakspaden. Häll vatten i ugnsplåten längst ner så ånga bildas. Akta tasarna då det blir riktigt varmt.

Baka i 20-25 minuter tills de blir gyllene. Och ta- da så är de färdiga. Trots att det är svårt att motstå vänta 45 minuter med att skära upp den första skivan, annars förlorar de alltför mycket av fukten och de torkar fortare. Men sen ska de avnjutas med ett gott smör och ett gott pålägg!




Kommentarer

  1. Det är lite udda att ha salt i poolishen. Gör du verkligen så?
    //E

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha ha, uppenbarligen har jag gjort så och det har funkat, men jag ser att det är helt fel nu när jag tittar i receptet. Ska göra på det "rätta" sättet i helgen och se vad det blir för skillnad. Tack för att du var uppmärksam!

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg