Vetepavé

Jag har nog alltid varit mer vetetjej än rågtjej och gillar helt enkelt vita bröd mer. Därför är jag glad att surdeg finns, då kan man trots intagandet av vitt bröd hävda att man är nyttig. Den här gången jäste jag också sista dygnet i en jäskorg, detta då vetedeg är relativt vek (mjuk) och lätt "rinner ut" och för att få den att hålla formen så gjorde jag på det här sättet. Och resultatet blev riktigt bra, tror det är det klart bästa brödet jag gjort hitills och en kompis jämförde den med en guldklimp. Jag var riktigt lycklig då surdegen äntligen kommit igång ordentligt och den flöt sådär fint på vattnet som den ska göra. Tänk på att brödet tar två dagar att göra!

Så nu kör vi, det bästa brödet jag någonsin gjort:

Sourwheat (jag har ju insett att det är jättepoppis att blanda in engelska ord i svenskan numera och vill ju inte vara sämre jag. Väldigt bra performed bakning by the way. Den som inte fattar ironin så tycker jag sånt är töntigt, och ja, jag står för att jag är tant)

Det här behöver du:
750 gram vetemjöl (gärna tillsatsfritt eller ekologiskt)
200 gram levande surdeg
500 gram vatten
20 gram salt

En plastlåda godkänd för livsmedelshantering (en kniv och gaffel tryckt i plasten någonstans på lådan)
En rund jäskorg (jag har fancy pants jäskorgar, men känner man att jag kommer inte att använda de så ofta så går det bra att köpa en billig rottingkorg och sedan lägga in en linnehandduk i den istället, det funkar lika bra. Det viktigaste är att brödet kan andas i korgen, använder plast så kommer brödet att börja "svettas" och bli slemmigt)

Gör så här:
Dag 1
Börja med att titta att surdegen lever och frodas. Den ser då lite bubblig ut på ytan och luktar som fräsch yoghurt.

Mät upp mjölet och ha ut det på bakbordet.

Gör en rundel i mjölet och häll däri vatten, salt och surdeg.

Blanda ihop degen genom att ta mjöl från kanterna ner i vätskan i mitten.

Upprepa tills allt mjöl blandats med övriga ingredienser. på slutet kan du få ta i lite hårdare med båda händerna tills alla ingrediener precis gått ihop.

Lägg degen under en bakduk och lägg att vila i minst en timme.

Sen var jag lite lat och orkade inte riktigt knåda för hand så la den istället i assistenten och knådade den där i 15 minuter. Vill du knåda för hand är det minst 15 minuter som gäller. degen ska bli slät, nästan lite glansig och släppa från bakbordet.

Låt degen vila i 10 minuter och mjöla den sedan och lägg den i en plastlåda med ett mjölat bakplåtspapper i botten. Låt den gärna stå ute i rumstemperatur i några timmar så att jäsningen kommer igång och därefter ska den in i kylen i minst 24 timmar.

Dag 2
Ta fram degen ur kylskåpet (gärna en timme innan du ska arbeta med den)

Och stjälp ut den på bakbordet.

Nu är det dags att forma. Vik in degen som blad mot mitten, upprepa tills du får en fins och spänstig deg. Trycker du på den så ska det "poppa ut" igen.



jag är egentligen en riktig nagellacksperson men bakar man bröd fungerar det inte, däremot har jag bokat in tid för manikyr innan semester, ska bli riktigt härligt att få snygga naglar


Lägg degen med viksidan uppåt i en mjölad jäskorg alternativt en rottingkorg med bakduk i och lägg tillbaka i plastlådan.

Igen kan du låta den stå framme i en- två timmar innan du lägger den i kylen. DEn ska sedan vara kvar i kylen 24 timmar.

Dag 3
Börja med att sätta ugnen på 260 grader.
Om du har baksten så sätter du in den i ugnen från början. Har du ingen baksten så sätter du in en helt vanlig ugnsplåt på nedre falsen. Sätt också in en djup svart ugnsplåt längst ner i ugnen (där ska du hälla i kokhett vatten sedan så att ånga bildas och du får en perfekt skorpa på brödet).

Ta fram brödet ur kylen och stjälp upp det på en bakspade. Då alla inte är utrustade med en sådan så kan du istället lägga den på ett bakplåtspapper. Snitta brödet i önskat mönster. Jag tog ett rutmönster.


Skjutsa in vetepavén i ugnen, som sagt har du ingen bakspade kan du antingen ta ut den varma plåten och lägga bakplåtspappret på, har du baksten men ingen spade kan du istället använda en svart plåt och skjutsa in brödet med.
Precis inlagt

Halvtid

Och här är det klart. Och helt klart det absolut bästa brödet jag gjort, det har rest perfekt, vacker färg och bra inkråm.




Bästa kommentaren var dock från en kompis mamma som kallade den för en guldklimp :) Bästa komplimangen man kan få!

Kommentarer

Populära inlägg