Fredagslyx: Frukost på stan

Mitt favoritmål på dagen är nog ändå frukost, inte på vardagarna då man tar ett glas mjök och en smörgås när man springer mellan garderoben (vad ska man ha på sig?) , badrummet (och se till att man inte har mascara i halva ansiktet), men helgerna när man har tid att äta i lugn och ro. Man brer sin macka, fixar sitt chaite med varm mjölk, tittat på morgon- TV och läser Svenska dagbladet och bara myser. Helgfrukost för mig kan ta minst en timme och oftast hinner teet bli kallt (har en kopp som rymmer ½ liter, mmmm) innan man är klar.

Men så gillar jag en annan sak också, frukost på stan. De där lediga dagarna då man åker in, sätter sig på ett trevlig fik och får frukosten serverad. Jag har alltid gillat frukost på Petite france så igår på den lediga klämdagen fick det bli det. Däremot så är jag lite seg ibland och det var halva frukosten igenom jag kom ihåg att jag numera bloggar och det kan vara bra att ta ett kort. Så frukosten består av en kopp te (eller kaffe),brukar alltid ta det röda teet där som är kanon, färskpressad apelsinjuice, yoghurt med müsli, en smörgås med comtéost eller om man vill ost och skinka och en liten chouquette.



Helt perfekt start på dagen, men, jag måste säga att jag blev lite besviken på yoghurten igår. Den har alltid varit riktigt len och krämig och igår var den inte lika len. Vet inte om någon slarvat lite med avrinningen av yoghurt (för att bli av med överflödig vätska i yoghurten kan man lägga den i ett kaffefilter så får vätskan rinna av och man får en riktigt krämig yoghurt, det gör jag alltid när jag gör tzatziki på somrarna) för den hade kunnat vara tjockare. Men annars, superbt sp funderar redan på att åka dit och äta frukost min nästa lediga vardag. På helgerna är det oftast kö ut på gatan och det är alltid skönare för morgonharmonin om man slipper slåss med andra om en sittplats :)

Kommentarer

Populära inlägg