Varm potatissallad med kyckling och dijondressing

Blev så himla sugen på den här salladen då jag skrev om den här otäcka frysta salladen.

Så här gör jag salladen (för cirka 2 personer)
Först gör jag iordning en dijondressing som jag tagit från boken Smalmat till vardags som jag sedan gjort om lite, jag har bl.a. i mer dijonsenap än vad som står i receptet och jag tycker att man ska ha balsamvinäger i medan boken förespråkar vinäger (vilken som helst). Gör gärna dressingen några timmar innan så att smakerna hinner dra in sig.

Till dressingen behövs:
½ dl balsamvinäger
½ tsk salt (jag brukar ha flingsalt)
svartpeppar
2- 3 msk dijonsenap (efter smak)
1½ msk grönsaksfond
1½ dl vatten
2 msk olja (jag brukar använda rapsolja men det går nog lika bra med en god olivolja)

Rör ihop alla ingredienserna. Vattnet brukar jag koka upp innan jag håller det i dressingen, tycker att det drar fram smakerna i de andra ingredienserna.



I övrigt behöver du:
4 potatisar av mjölig sort
1 kycklingfilé runt 200 gram
Blandade tomater
Sallad (romansallad, huvudsallad, ta den salladssort du gillar och mixa gärna olika sorter) Jag körde på huvudsallad idag
Andra grönsaker du gillar

Koka upp potatisen i lätt saltat vatten. Dela denna i lagom stora bitar (jag delade i åtta bitar) och lägg ned den varma potatisen i dressingen några minuter innan salladen ska läggas upp. potatisen drar då åt sig dressingen och smakar ännu godare.

Skölj av salladsbladen. Jag saknar salladsslunga så jag brukar lägga dem på hushållspapper så får de torka av innan de läggs upp på tallriken.

Ta fram tomaterna. Jag gillar att blanda olika sorter och olika färger. Dels har olika tomatsorter olika smak men sen blir det också vackrare för ögat med fler färger. Jag fick också tips om att under vintern hellre köpa spanska tomater än holländska, detta då de spanska är odlade utomhus medan de holländska drivs upp i växthus. Vet inte om detta stämmer men numera letas det spanska tomater.

Stek kycklingfilén. Man kan skära den i strimlor innan och steka upp då det går fortare och om man vill ha den lite krispigare. Jag brukar hellre steka hela filén och sedan skära upp den efter stekning. Tycker också att det ser lite mer elegant ut.

Dags att montera salladen:
Lägg salladsbaden i botten och lägg tomatklyftorna på (eller skivor om du föredrar det). Använd en sked och ha på lite dressing på sallad och tomater.
Visst är det vackert med alla färger!

Lägg sedan på den marinerade potatisen och allra sist den skivade kycklingfilén (som fortfarande är varm). Häll över mer dressing och sätt på en liten persiljekvist som extra piff.


Och ta- da, söndagsmiddag som det borde vara: enkelt, nyttigt och gott!!!

Kommentarer

  1. Vad gott det ser ut!! Jag brukar göra fransk potatissallad och varmrökt lax när närmar sig sommaren. Supergott! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man kan ha i lax i den också i tunnaskivor, den blir lätt tillagad av den varma dressingen. Eller kallrökt. Principen är ju fransk potatissallad men med lite twist :)

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg