Mors dags cupcakes

ha ha ha, skrev mord dags cupcakes här ovan först, men så kul ska vi inte ha det...

Cupcakes är en sån där sak som jag av vänner och bekanta har fått många frågor om, går det att frysa cupcakes, kan man göra frosting mindre sött o.s.v. Och varje gång har jag fått svara, jag vet inte, för cupcakes är inte ett av mina bästa områden, eller jag kan det men jag har bara bakat det en enda gång i mitt liv. Så nu när jag ändå har den här bloggen och jag ska testa lite allt möjligt så tänkte jag testa cupcakes och då tänkte jag att det vore perfekt att göra till mors dag. Eftersom jag och mamma älskar lakrits så blev det ett rätt givet val. Man ska väl färga in smeten svart också men eftersom jag aldrig har bakat cupcakes hemma (har bara gjort det på en cupvakekurs på Cupcake STHLM, det är också därifrån jag har norpat nedanstående recept) så hade jag inte riktigt koll på gräddtiden i ugnen och ville avgöra efter färgen på cupcakes:en, det är lite svårt om de är svarta. Men frostingen blev svart i alla fall :)

Så nu kör vi:
White & black cupcakes
Till cirka 12 cupcakes i normalstora muffinsformar behöver du:

200 g mjöl
125 g rumstempererat osaltat smör
2,5 dl socker
2 st rumstempererade ägg
Vaniljsocker eller ekologiskt vaniljpulver
1, 25 dl filmjölk
0,75 tsk bakpulver

Till frostingen behöver du:
225 gram philadelphiaost
3 msk rumstempererat osaltat smör
0,75 tsk vaniljsocker
5 dl florsocker
Saft från ½ citron
Färg
Smaksättning

Gör så här med cupcakesmeten:
Ta först fram smör och ägg till cupcakessmeten (och passa samtidigt på att ta fram till frostingen).

Värm ugnen till 175 grader.
Sikta mjöl, bikarbonat och salt i en stor skål och blanda med en slickepot.


Vispa under tiden smör och socker i cirka 5 minuter tills det blir lätt och fluffigt. Har du en Kitchen aid är det toppen, har du en Kitchen aid med beater blade med plastkant är det toppen, har du ingetdera går det nog lika bra med en elvisp.

Blandingen ska bli ljusgul, nästan vit

Tillsätt sedan äggen ett i taget och vispa in varje ägg i smeten innan du tillsätter nästa ägg. Tillsätt vaniljsockret.
Jag har i ett ekologiskt vaniljpulver som jag fått från en kompis. Finns att köpa i vanliga livsmedelsbutiker
Vänd ner ägg- och sockervispet i mjölblandningen.




Som ni ser är smeten relativt trögflytande och kompakt i det här skedet. Ni ser hur jag försöker arbeta ihop smeten, först genom att dra slickepotten längs med bunkens väggar och sedan ta mitt i för att få med det som finns i botten av bunken. Nästa steg blir att blanda ner filmjölken och blanda ner det ordentligt.


Blanda på samma sätt här, slickepoten runt om och sedan i botten. Som ni ser har smeten gått från lite grumlig till mer glansig.

Det är nu dags att fylla en spritspåse, jag använde en 14 mm slät tyll (munstycke) i spritspåsen. Finns att köpa på Lagamati eller Kakburken. Täpp till tyllen genom att trycka ner spritspåsen i den. Då hindrar du att smeten rinner rakt igenom när du fyller spritspåsen.


Fyll cupcakesformarna till 2/3 och grädda i 20-25 minuter eller tills cupcakes:en har fått en lätt gyllene färg och att de är stilla i mitten när du skakar på formen.

Ta ut de och låt de svalna av innan du dekorerar dem.


Gör såhär med frostingen:
Blanda ingredienserna.


Vispa på låg hastighet tills allt är blandat och vispa sedan frostingen tills den blir vit och fluffig. Tillsätt sedan färg och smaksättning. Jag brukar köpa det på Eter och essencefabriken. Sen mesade jag med lakritssmaken, förstår fortfarande inte varför jag inte använde lakritsroten som jag ändå har hemma.

Dags att montera:
Lägg upp cupcakesen så att de blir lätta att spritsa.

Nu använde jag en 14 mm stjärntyll, inköpt på samma ställe som den släta ovan.

Och så ska man spritsa. Antingen sätter man spritsen mitt på cupcaken och bara trycker:


Eller så arbetar man och spritsar utifrån och in och avslutar med en liten topp:




Och så ska man självklart dekorera, jag hade på minimaränger, små kristyrhjärtan och kanderade violer (min personliga favorit, det är farligt gott och kan äta det som godis) och så här blev de:






Och visst är de söta och visst kan man variera de i oändlighet utseendemässigt men, och nu kommer alla jag känners om älskar att baka cupcakes att ge mig onda ögat, jag tycker att det är ett trist bakverk. Visst du kan dekorera dem men det är liksom bara trist och det smakar mest socker. Så visst, jag kan baka det, men det är nog inget som kommer att hamna på min repertoar. I sådana fall måste man piffa till dem lite, kanske få ut innanmätet och lägga en god mousse där som väger upp allt det söta. Nu kanske jag ska säga att jag missade att köpa hem florsocker så hade bara i 1 dl i frostingen (men den funkade det också) men vill inte ens tänka på hur sött det hade blivit om jag haft i alla fem. Och det här kommer från tjejen som älskar att baka prinsesstårta, men för mig är det roligare, det är mer handarbete, mer pillrigt och framför allt en större utmaning för fantasin. Det är tur att vi alla har olika preferenser för vad vi gillar att göra!

Kommentarer

Populära inlägg