Vem vill inte äta kattunga?

Nog för att jag gillar att äta skumma saker ibland och inte bangar för att testa underliga saker men gränsen går nog vid kattuna. Kattunga eller langue de chat är en fransk tunn liten kaka med äggvita och MYCKET smör! Men å andra sidan är de så små så det gör ingenting att de är kalorispäckade :) Kakan gjorde jag av de äggvitor som blev över från lördagens créme brûlee äventyr. Men, om ni knäcker nya ägg och ni inte ska använda äggulorna så släng de i papperskorgen med en gång. Slänger du de i vasken finns det risk för att det geggar igen då äggen kan koagulera nästa gång du spolar med varm vatten.

Nu kör vi!

Kattunga enligt Sébastien Boudet och taget från boken Den franske bagaren
Där står att det ska bli cirka 50 kakor, jag lyckades få runt 100 stycken...
1 vaniljstång (gärna tahiti, men det går lika bra med en helt vanlig som man köper i matvarubutiken)
190 gram smör (vanligt saltat)
150 gram vetemjöl (ta ett bra mjöl som Orga kvarn eller Saltå kvarn)
210 gram florsocker
200 gram äggvita (6-7 stycken)

Dag 1
Snitta din vaniljstång och skrapa ur fröna med en vass kniv.

Lägg fröna i en kastrull tillsammans med smöret och smält smöret.

Jag lyckades ha mitt smör på lite länge och trodde att det skulle påverka resultatet. Och det gjorde det, men positivt då kakan smakade lätt kolaaktigt när den väl var kvar. Så koka smöret precis på gränsen till att det blir brynt- en helt annan smakupplevelse.

När allt smör smält drar du av kastrullen från plattan och låter den svalna (tänk kroppstemperatur). Jag svalnade lite för länge så det blev ett väldigt underligt utseende på smöret.

Sikta ner mjöl och florsocker i en bunke med en slickepott. Jag brukar köra de torra ingredienserna för sig, ifall att man skulle väga fel. Mycket enklare att ta ut om det bara är vetemjöl eller bara florsocker i bunken.





Sikta är, för den som inte vet, när man har torra ingredienser genom en finmaskig sil och lätt "slår" lite på silens sida för att ingredienserna ska åka ner. Detta gör man när man vill undvika klumpar i smeten och jag rekommenderar att man gör det alltid med de torra ingredienserna, d.v.s. även när man gör sockerkaka, tårtbotten, cupcakes m.m.


Separera sedan äggen (gula från vita). Använd två bunkar, en att knäcka ägget och hälla ned vitan i och en att hälla över den i. Detta är ett bra tips. Det är jättetrist att separera sex ägg och på det sjätte få i lite gula i vitan. Hellre mer disk än att göra om separeringen. Rör sedan ner äggen med en slickepott.



Rör om tills det blir en slät smet. Och var noga med att få med smeten från botten så att inga mjölrester ligger och gömmer sig någonstans.


Rör sedan ned det smälta och avsvalnade smöret lite i taget. Du ska nu greppa tag i bunken med vänsterhanden och ett stadigt drag om slickepotten med höger handen. Rotera bunken samtidigt som du drar slickepotten åt andra håller. Så bunken moturs och slickepotten medurs.



Se till att hela smeten rörs om i bunken och att slickepotten när ända ner i botten. Upprepa processen med smöret tills du har vänt ner allt i smeten.


Och så här ska den se ut sen, lite lätt gul med de vackra vaniljfröna i.


Täck över smeten med en plastfilm och ställ in i kylen över natten.

Dag 2
Sätt ugnen på 200 grader.

Nu ser smeten ut såhär.

I min muppkylskåp så hade smeten nästan fryst,men som ni ser är den lite mer kompakt. Dags att fylla spritsen.

Häll smeten i en spritspåse med en 5 mm tyll (spritsmunstycke). Jag har ingen 5 mm men däremot en 8 mm. Tyll är alltså spritsmunstycket som man har nederst på spritspåsen.


Jag har även köpt koppling till min tyll (plastbiten runt om) som möjliggör att man kan byta munstycke på spritspåsen under tiden man arbetar.


Tyllar och koppling har jag köpt på Kakburken. De har ett stort sortiment vad gäller bakartiklar m.m. Där kan man även köpa spritspåsar. Bor man i Stockholm rekommenderar jag Lagamati vid Odenplan.

Om man ska fylla en spritspåse så är ett tips (som jag snor från Roy Fares) är att man ska trycka in plasten in i munstycket så att inte smeten åker rakt igenom påsen när man fyller den.


och ett tips från mig, är man ovan med att fylla en spritspåse och inte känner sig helt bekväm med att hålla den i ena handen (då viker man en bit plastkant över handen) så kan man fuska lite och ha spritspåsen i en vattenkanna eller liknande.

Greppa sedan tag i spritspåsen såhär

d.v.s. snurra upptill, håll ett fast grepp och håll även ett relativt hårt grepp nertill. Spritsa sedan ut 5 cm långa "korvar" på ett bakplåtspapper eller en smord plåt.

Grädda mitt i ugnen 5-6 minuter eller tills kanterna fått en gyllenbrun färg.

Jag gjorde mina så här smala först men de kakorna blev helmesiga så nästa plåt gjorde jag två streck bredvid varandra med ett mycket bättre resultat.


Och så här fina blev de sen.


Jag hade kunnat äta upp allihop men valde att ta med och bjuda mina arbetskompisar istället och domen- de var försvinnande goda!
Nästa gång skulle jag däremot vilja testa att ha i lite lite kardemumma i de, kanske att de får heta kardekatt istället?

Kommentarer

Populära inlägg