Mors dags brunch på Moderna museet

Igår var det Mors Dag och självklart ska man fira att man har världens bästa mamma. För mig är det inga svårigheter då jag har världens bästa mamma som på i stort sett egen hand uppfostrade två barn som har artat sig riktigt bra här i världen.

I år förlades firandet ( på en av årets varmaste dagar) på Moderna museet på Skeppsholmen i Stockholm där de varje lördag och söndag har brunch. Nu under våren har temat varit Skandinavien, när vi var där sist så var det franskt tema (Coq au vin serverades då bl.a. och jag rev ner en hel dessertställning, men den historien kan jag dra en annan gång. Kan dock säga att den ställningen inte fanns närvarande idag). Jag brukar inte bruncha sådär jätteofta, som jag skrivit tidigare här i bloggen är jag mer frukostmänniska och kan istället sitta timtals (om jag har tid) men min kopp te och min smörgås och så tidningen. Så himla skönt, och sen när man känner för det så pallrar man sig ut och gör något vettigt på dagen. Men idag fick det bli brunch, eller ja, mer lunch.

Om vi tar det dåliga först, det var varmt och man var tvungen att sitta inne. Dock får man en av Stockholms vackraste utsikter och en riktigt bra brunch för 265 kronor.


Vägen dit är också riktigt fin :) Idag när det var så fint väder passade vi även på att ta Djurgårdsfärjan från Slussen som först stannar till på Djurgården och sedan åker över till Skeppsholmen.

Brunchdelen ligger längst in i restaurangen och där rekommenderas att man under vinterhalvåret åtminstone bokar bord då det brukar vara rätt fullt. När man kommer in möts man av en kypare som leder en till bordet som står uppdukat och klart.

Och såna här dagar är det bara rosévin som gäller, husets vin 70 kr/glas.

Brunchen är uppdelad i tre olika bord, en mer förrättsbetonad med kalla rätter, en med varma rätter och slutligen ett efterrättsbord. Det finns tydliga beskrivningar på borden vad som är vad och annars finns det alltid personal att fråga.

Så, vi började med att hugga in på förrättsbordet (även om man i hemlighet hade kunnat börja med efterrätterna)

Och det här tog jag på min förrättstallrik:

Med start "klockan 12" så har vi
ägg Royal med räkor, dill och rädisa,
nyrökt makrill med bakad purjolök och ansjovisemulsion,
nybakt bröd med vispat smör,,
modernas kalvsylta med rättika och rödbeta
fänkålsgravad lax med ättika och ängssyra
och i mitten grönsallad med Nobisdressing.
För att vara ögg så var det gott (mest för att det inte smakade ägg) men kalvsyltan gick snabbt bort. Tog en tugga och sen fick jag flashbacks från barndomen när jag hemma hos en kompis åt sån där läskig kalvsylta som man köper i affären till middag. Äckligt som sjutton! Men annars var allt riktigt gott!

Så var det dags att hugga in på varmrätterna:

Här var jag också lite selektiv med rätterna och det jag var mest sugen på att testa var nässelsoppa!

Från klockan 12 har vi:
bräserad kalvhögrev med dill, ättika och kalvbuljong,
timjan- och champangevinägerkokt potatis,
lammbringa med vårlök, stelnad sky och senap,
rostad jordärtskocka,
ljummen primörsallad med svensk getost,
hela kokta betor med vinägersmör
och nässelsoppa med pocherat ägg.

Den rostade jordätskockan var riktigt riktigt god och nässelsoppan smakade spenatsoppa, men den var god men helt annorlunda än vad jag trodde att den skulle smaka.

Och så slutligen, det bästa bordet, efterrättsbordet:

Här plockades det av allt :)

Överst har vi:
flädersorbet med jordgubbar och citronverbena (men det kändes som basilika),
rabarberkompott med lättvispad grädde och kardemumma crumbles,
ostakaka med myltade hallon,
blandade småkakor (en med bl.a. kumminfrön på, gottigotti)
och violmousse med saltlakrits och kolasås.

Vilken tror ni var min favorit? Om jag inte hade varit mätt som en ko (en ko har i och för sig fyra magar och kan inte bli mätt) så hade jag kunnat äta femtioelva violmousser. Helt fantastiskt gott och det ska jag försöka testa att göra själv. Ta sen krossad saltlakrits på det (som turkisk peppar men inte lika starkt) och kolasåsen och wow! Smaken av viol får även mig att slungas in i barndomen, har alltid varit väldigt förtjust i kanderade blommor och speciellt som liten. Fick det vid speciella tillfällen och bara njöt!!! Så två tummar upp på den efterrätten!!! Flädersorbet var inte fel den heller, speciellt en sån här varm dag med citronverbenan tror jag var utbytt mot basilika, men även den smakkombinationen är helt suverän (vem har inte testat jordgubbar med bailika och balsamvinäger till vaniljglass?) och rabarberkompotten, som en paj men utan skalet och så god! Och inte alls sådär sur som rabarber kan vara. Fick mig att längta efter mammas rabarberkräm, ska nog be henne göra den snart!

Så, allt som allt, var jag nöjd, mamma hyffsat nöjd och min storebror inte nöjd alls. Men så är det, vissa buffér tilltalar någon mer än en annan och mitt tips är att man kollar på menyn innan och bestämmer om man tycker att det är värt ett besök. Jag tycker definitivt att det är det.

Kommentarer

  1. Låter väldigt gott, tycker jag.
    Och mysigt! Att åka Djurgårdsfärja är alltid roligt.

    Önskar dig en bra vecka
    Kram Anncathrine

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stockholm är oerhört vackert ändå men från vattnet och speciellt när solen skiner och vattnet glittrar är ert fantastiskt!

      Detsamma :)

      Kram,
      Alexandra

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg