Är det fel med bakande tjejer?

Under hösten ska TV4 dra igång sin nya satsning Hela Sverige bakar. Man har nu under castingprocessen upptäckt att det bara är tjejer som sökt till programmet och man vill nu att män ska söka. Tyvärr är ju bakvärlden lite uppdelad där surdeg framställs som manligt (har fått lite höjda ögonbryn när jag som tjej pratar om surdegsbröd) och tjejer står där och puttenuttar med cupcakes och tårtor. Sen finns det tjejer där ute som är grymma på surdegsbröd och killar som bakar jättebra cupcakes (ett bra exempel är Cupcake STHLM som ägs av två killar som också bakar cupcakesen själva. Men jag tror att det bland gemena killar är lite töntogt att hålla på med cupcakes, tårtor, bakelser då det ses tjejigt och alltså omanligt. Likadant som det annars är lättare för tjejer att träda in i den manliga världen (med manliga attribut som byxor och egenskaper som räknas som "manliga") så är det svårt för killarna att träda in i den mer tjejiga och pastelliga världen utan att bli benämnda som omanliga (eller fjollor). Och det är synd, för jag tror nog att det finns många duktiga killar där ute som skulle ge vilken tjej som helst en match när det gäller dekorering, kolla bara på Cake boss, nästan bara killar som skapar de mest fantastiska tårtorna eller killarna på Choccywoccydoodah som gör helt otroliga kreationer i choklad. Så killar, våga sök!

Sen kan jag ju tycka att det är töntigt att man inte kan nöja sig med att det finns duktiga tjejer och jag hoppas inte att TV4 tar in en mindre talangfull kille på bekostnad av en tjej bara för att man vill ha en jämnare könsmix. Det vore riktigt sorgligt, det handlar inte om kön, det handlar om hur mycket bakning man har i sig. Tycker i alla fall jag.

Kommentarer

  1. Jag har precis det där problemet. När det gäller surdegsbröd så har jag ett visst självförtroende, men jag är rätt säker att det inte räcker till. Man kan titta på den engelska förlagan, och första och andra programmet handlar om att under tidspress sätta ihop "sponge"-saker, som cupcakes, och olika tårtor. Det jag gillar med att baka är magin som äger rum när man blåser liv i mjöl, vatten och salt med en surdegsstart och ganska lång tid. Känslan jag har är inte så mycket att jag gör fantastiska saker, utan att jag är på upptäcktsfärd. Att under tidspress följa en instruktion och den som gör misstag åker ut, det tilltalar inte alls, och det är ett enormt mysterium för mig att det anses vara manligt med surdeg.

    Kommer du att vara med?

    //E

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med, jag sökte till programmet, mest för att en kollega på jobbet tyckte det och jag tänkte väl att det kan vara kul att testa och se. Men har inte blivit uttagen, men mig gör det inget, precis som du gillar jag det här att det ska ta tid och man ska kunna testa sig fram utan tidspress. Sen älskar ju jag att göra tårtor men även det är något som måste växa fram i tanken och jag försöker ändå alltid ha en ide med det jag skapar.

      Att utvecklas är att misslyckas ibland och lära sig av det. För min egen del utvecklar jag mig mer hemma där jag dels får göra de saker jag gillar bäst, men framför allt att det går ta den tid det tar.

      Håller med, det är underligt att surdeg anses som något manligt, men om man tittar på alla toppbagare så är de också män. Kanske behövs det fler kvinnliga förebilder för surdeg och mer män för cupcakes?

      Radera
    2. Vadå? Finns ju Heléne Johansson på Brunkebergs Bageriet, Caroline på Bröd Labet, Fanny på Alvar & IVar, Sara i Solhaga Stenugnsbageri och några andra kvinnliga surdegsbagare där ute.

      Tycker också att engelsk version var lite så där, "gör ett bra bröd i 3timmar"... ehhh... går inte! Hoppas den svensk version är bättre.

      Radera
    3. De finns, men de syns inte lika mycket/är inte lika kända som t.ex.Jan Hedh, Magnus Johansson och Sébastien. Tyvärr, för Heléne gillar jag jättemycket, hon är även en bra förebild för oss som inte har utbildningen i botten utan "bara" är självlärda. Men jag tror att snart kommer killarna att få mindre utrymme till förmån för alla duktiga tjejer som kommer. Vi får inte glömma Moa Brink som är enda tjejen i Bagarlandslaget (och vad jag förstod enda tjejen i alla 24 (är inte helt säker på siffran) lagen.

      Radera
    4. Jag ser att jag skrev surdegsbakande, jag tänker egentligen bagare i allmänhet så är det killarna som får mer utrymme när det gäller brödbak medan tjejerna mer syns när det gäller cupcakes och tårtor. Så upplever jag det

      Radera
  2. Jag menar... Tänk om man kommer dit och det visar sig att det här är det mest avancerade man får göra i brödväg:

    http://youtu.be/IJSS-bPhKvU

    Jag skulle tycka att det var rätt misslyckat.

    //E

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om man gör foccaccia på snabbvarianten är det lite trist, men gör man det ordentligt så ska det ju jäsa minst ett dygn och man kan ha lite roligare saker på än olivolja och flingsalt. Och ibland kan man ju även misslyckas med något man på förhand dömer ut som enkelt, men det vore roligare om man gjorde en flerdagarstävling där man fick starta sin surdeg och sedan baka på den på ett ordentligt sätt. Det hade varit kul att se!

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg