La baguette försök 2

Även det här brödet gjorde jag för några veckor sedan och det är bland de första degarna jag gjorde på min egen surdeg Tim Burton. Om jag någonsin ger ut en bok ska den få heta Baka med Tim Burton, och nej, jag är nog inte sund någonstans ;) Även den här gången gick det riktigt bra så nästa gång jag ska göra baguette (vilket blir ikväll) så ska jag testa att ha i lite durum i degen+ att jag ska jobba lite med snittningen också.

Men nu kommer:
La baguette enligt Boudet försök 2 (det riktiga receptet finns i boken Den franske bagaren)
Till tre baguetter behöver du:
500 gram vetemjöl (tillsatsfritt vilket betyder Orga kvarn)+ 300 gram vetemjöl till dag 2
1 gram färsk jäst (eller aktiv surdeg)
500 gram vatten (ljummet)
22 gram grovt havssalt

Jag skulle första gången jag gjorde den göra med jäst eftersom jag inte var helt säker på surdegen, men glömde köpa det och då jag ställt in mig på baguette så använde surdeg istället. Och det gick lika bra det :)

Gör så här

Dag 1

Gör en poolish genom att blanda 500 gram vetemjöl, jäst/surdeg och vatten i en stor skål tills du får en vad jag vill kalla våffelliknande smet.


Täck skålen med en bakduk och låt jäsa i rumstemperatur i 12-16 timmar. D.v.s. gör du den på kvällen har du mumsiga baguetter till lunchen dagen efter :) Ett tips, ställ bunken på diskbänken eller något, ibland får den et eget liv...

Dag 2
Efter 12 timmar så har poolishen förhoppningsvis bubblat upp till sin dubbla storlek. Min, ja, ni får se själva


Här har den svällt ordentligt under natten. Och jag hann inte göra iordning degen med en gång eftersom jag hade yoga att hinna iväg på så la på ett platslock och sen hände det här



Den lever! och har svämmat över brädderna, nu var det någon som köpte en 4 l Margretheskål istället...

Men nog om det, fortfarande så gjorde jag den i assistenten och hällde ner poolishen i blandarbunken

Ha i 300 gram vetemjöl och 22 gram salt. Jag kan inte nog säga hur bra investering en hushållsvåg är. Jag använder min hela tiden och det finns lite billigare varianter på Clas Ohlson eller Cervera om man inte vill satsa på en dyr (vilket är helt onödigt som hemmabagare).

Blanda och knåda degen i assistenten tills den blir som en liten boll.

Stjälp upp degen på bakbordet och låt den vila under en bakduk i 30 minuter.

Dela sedan degen i tre lika stora delar och forma var och en till en liten boll.


Notera att jag gör det med en hand, men det var bara för kameran, sen fuskade jag med två och där har jag noll simultankapacitet, kan inte göra två bollar samtidigt

Låt bollarna vila i några minuter under en bakduk innandu försiktigt formar dem till baguetter. Om du märker att degen börjar spricka så kan du låta dem vila en liten stund så att degen hinner återhämta sig. Jag brukar även rulla till ändarna lite extra så att de blir lite spetsiga.



Ta-daaaa

Mjöla en bakduk väl och lägg på baguette nummer 1. Vik upp duken som en barriär och lägg nästa nästa baguette bredvid. Upprepa och lägg på baguette nummer 3. Baguetterna klibbar nu inte ihop men får även stöd av varandra.

Mjöla baguetterna och täck med en annan bakduk. Låt de jäsa i rumstemperatur i 3-4 timmar eller tills de jäst till dubbel storlek. Sätt under tiden ugnen på 260 grader. har du baksten skall denna vara inne från början och värmas upp. Saknar du baksten kan du ha i en vanlig svart plåt, detta för att värmen vid gräddning ska komma både uppifrån och underifrån. Lägg även in en svart långpanna i botten av ugnen.

För försiktigt över (de tenderar gärna att sjunka ihop) baguetterna från duk till bakspade. Har du ingen bakspade kan du lägga em på baksidan av en plåt och har du ingen baksten kan du snitta baguetterna när de ligger på duken och sedan göra som beskrivs nedan

Mina höll formen den här gången

och lägg snitt på längden, men inte för djupt men ej heller för grunt, dags för mig att träna med andra ord :)

Skjutsa försiktigt in baguetterna på bakstenen, har du en plåt inne så ta ut den och lägg baguetterna på (du snittar då baguetterna när de ligger i duken). Häll kokhett vatten i långpannan i botten så att ånga bildas.

Grädda baguetterna mitt i ugnen i 20-25 minuter.

Låt baguetterna vila i 45 minuter på ett galler (köpte ett extra på IKEA) innan du skär upp den. Annars förlorar brödet i fukt och torkar fortare. Och så här blev baguetterna, riktigt nöjd den här gången också :)


Kommentarer

Populära inlägg