Chicken, chili & cashew

Ingen har väl kunnat undgå att jag har en favortikokbok i samlingen, men jag har en till: Tid for thai av Junie Kovacs och Yngve Eikern som finns att köpa här på Adlibris. Det har kommit ut många böcker om thailändsk mat men den här är klart den bästa. Bra genomgång i början om hur man ska skära grönsakerna eat me eller no eat me style, genomgång av ingredienserna både sojasåser och grönsaker och framför allt vad man ska änka på i den thailändska matlagningen nämligen att man ska balansera sött, salt, surt och bittert.

Junie som har skrivit boken hyr även ut bungalows nere på Klong Dao beach nere på Koh Lanta och är ursprungligen från Norge (varför boken är på norska). Jag fick först nys om det här stället när jag för snart sju år sedan skulle åka ner till Thailand för första gången och fick tips av en bekant om tre ställen och då såg det här stället, Time for lime, trevligast ut. Och det var jättetrevligt, man bor i en söt liten trädgård där det finns åtta små bungalows, framför bungalowsen ligger restaurangen precis vid havet och hade man tur vid frukosten fick man den platsen där man kunde sitta och äta sin rissoppa och titta ut över havet.

Junie är även en sann djurvän och har vigt sitt liv på ön till att ta hand om herrelösa hundar och ge dem ett nytt hem.
Jag och min favorit genom tiderna

Kolla in bakbenen, skön stil!

Nu under de senaste åren har hon byggt upp Lanta animal welfare och för två år sedan öppnades öns första djursjukhus och recovery center. Så skänk gärna en liten slant till detta, det är ett otroligt jobb hon gör!!!

Men, ett av de främsta skälen att vi valt att återkomma till Time for lime år efter år är inte bara att Junie är så bra utan dels restaurangen (bland den bästa thaimaten jag ätit) och att man kan gå matlagningskurs där och den är riktigt bra!!! Har gått flera olika kurser och fått lära mig så otroligt mycket! Det rekommenderas varmt!!! Och om ni ändå åker förbi så testa deras limedrinkar, eller limeshaken, den är helt fantastisk!!!

En av de rätter som vi fått laga på kursen (och en av de rätter jag gillar bäst i thaiköket, förutom grön curry som jag utan att överdriva älskar) är Chicken, chili & cashew- krispiga grönsaker, lätt friterad kyckling och med en lätt hetta är den riktigt grym men också farlig att äta då man gärna äter mer än vad man kanske egentligen ska. Nu på senaste tiden har jag haft thaimatssug och eftersom jag ännu inte hittat en bra mortel för att kunna göra currypasta i fick det bli den här rätten. Nu kör vi!

Chicken, chili & cashew
Du behöver:
Två kycklingfiléer
2 matskedar vetemjöl (eller vetemjöl så det täcker kycklingfiléerna ordentligt)
2 rödlökar
3 stycken torkade röd chili
4 matskedar cashewnötter, rostade
2 msk chilipasta
4 msk ostronsås
4 msk sojasås, ljus
2 tsk sesamolja (överdosera inte då sesamoljan har tendens att ta över med sin starka smak)
1 msk vitvinsvinäger
1 msk socker
½ tsk grovmalen peppar
½ dl vatten eller kycklingbuljong
8 champinjoner (jag blandade vanliga och skogschampinjoner)
2 salladslökar (som jag alltid vill kalla vårlök då det heter spring onion på engelska, men vårlök är en helt annan sak och nog ingen höjdare att ha i maten)
Rapsolja eller någon annan olja som inte har så mycket smak som solrosolja

Ris till serveringen.

Så här gör du:
Marinaden
Jag brukar alltid börja med att blanda ihop de flytande ingredienserna och sedan lägger jag i de andra ingredienserna i detta så att det blir som en slags marinad. Så blanda chilipasta, ostronsås, sojan, sesamoljan, vitvinsvinägern, sockret, pepparn och vattnet/kycklingfonden i en bunke och vispa ihop.
Det ser lite ut som guld sm blänker
Jag använde de här produkterna som jag fick tips om nere på kursen. De finns i de flesta affärer med asiatiska livsmedel (som numera finns överallt i Sverige). Det enda jag haft problem med att hitta är chilipastan. Köp inte Blue dragon, det smakar ärligt talat skit.
Den ljusa sojasåsen

Chilipasta

Ostronsås

De flesta produkterna finns i halvflaskor, ett tips om man inte tillagar maten så ofta. Alla produkter kan stå i vanliga skafferiet förutom ostronsåsen som ska stå i kylskåpet när man öppnat den

Ta fram salladslök och champinjoner (som du inte ska försteka)

Skär upp salladslöken. Börja med att ta bort de fula ytterlagren och skär bort änden. I övrigt kan du använda hela salladslöken.
Skär salladslöken i ungefär 5 cm långa bitar

och lägg de sedan i marinaden/såsen

Tvätta sedan av champinjonerna och skär dem i mindre bitar. De små champinjonerna i fyra och de större i sex bitar. Viktigt är att de olika bitarna blir ungefär jämnstora.


Lägg sedan ner även champinjonerna i marinaden/såsen.

Dags att steka chili och rödlök

Ta fram chilin och dela den i en cm stora bitar.


Jag har en stooooor burk med torkad chili hemma, håller i all evinnerlighet och funkar som smaksättning till andra rätter.

Ta även fram löken, skala den och skär den sedan i åtta stycken "båtar".


Separera även löklagren från varandra, det gör det lättare att steka löken sedan.

Häll rapsolja i en stekhet stekpanna och häll i lök och chili. Stek tills löken mjuknar och lägg dem sedan i marinaden tillsammans med champinjoner och salladslök.

Rosta cashewnötter
Innan jag fattade att cashewnötterna låg borta vid snackshyllan så snurrade jag runt ett antal varv i affären. Jag har alltid sett det som något man har i maten. I Sverige har jag inte hittat rostade cashewnötter men det går fort (ibland för fort och ibland har jag bränt vid cashewnötterna) att göra själv. Köp naturella osaltade cashewnötter.
Häll nötterna i en varm stekpanna (ingen olja!!!!)
Och rosta tills nötterna har fått färg.
Håll koll och rör om i pannan hela tiden, det är som sagt jättelätt att de bränns vid och det går jättefort. Och det är så trist då det bara är att slänga ut nötterna och cashewnötter är kanske ingen ingrediens som man har byggt upp ett stort lager av hemma.
När de är färdigrostade häll även ner dem i marinaden/såsen.
Pinsamt nog har jag en gång glömt cashewnötterna i den här rätten, vilket är helt fantastiskt med tanke på att rätten heter Chicken, chili & cashew. Det blev bra ändå, men det är godare med nötterna i, det ger lite extra crunch till rätten.
Fritera kycklingen
Nu är det dags att ta itu med kycklingen.
Börja med att hälla mjöl i en bunke.

Skär kycklingen antingen i tunna strimlor eller i små bitar.

Ha ner kycklingbitarna i mjölet och rör om så att kycklingbitarna täcks av mjölet.

Häll rapsolja i en stekhet panna (var generös med oljan, nu ska det friteras) och ha ner kycklingbitarna.

Stek tills kycklingen får en knaprig och gyllenbrun yta.

Ha sedan i kycklingen i marinaden/såsen. Rör om så att ingredienserna blandas.

Dags att steka upp
Nu är det dags att tillaga hela anrättningen. Hetta upp en stekpanna och häll i rapsolja. Har du en gasspis så kan du tacka din lyckliga stjärna för rätten blir så mycket bättre då, den ska nämligen stekas upp snabbt som sjutton så att grönsakerna behåller sin krispighet. Vi andar som inte har gasspis (eller induktionshäll för den delen) hettar upp pannan ändå och häller sedan ner allt och steker upp. Det tar cirka tre minuter innan allt har stekts igenom, på en gasspis cirka en minut.
Redan nu börjar det vattnas i munnen

Riset
Jag behöver nog inte säga hur man kokar ris då det står på förpackningen. Ris är en sak jag inte äter så ofta utan mest i samband med thaimat däremot. Men, när v var nere på Time for lime så såldes det såna här fiffiga rör som var gjorda av tomma bamburör som man gör ristorn utav. De ska ligga i vatten då riset lättare lossnar från dem sen.

Sätt sedan bamburöret på tallriken

Och packa sedan in ris ner i röret, packa så hårt du kan

Lyft sedan sakta bort bamburöret och voilá så har du ett ristorn. Borde gå att upprepa detta med någon slags plastanordning som att man rullar ett overheadpapper och tejpar ordentligt.

Och så här blev det: Chicken, chili & cashew



Jättegott och jätteenkelt att göra! Tips är att gillar man inte så mycket hetta i maten så kan man minska ner mängden chilipasta samt mängden torkad chili. Jag hade exempelvis bara i två torkade chili fastän receptet säger tre. Jag gillar stark mat, men ibland tar hettan över för mycket och hettan ska vara så pass att man fortfarande känner smaken från maten.
Smaklig spis!


Kommentarer

  1. Fredrik Holmström21 augusti 2015 kl. 22:31

    Äntligen!! Som jag letat efter Time for Limes Chicken Cashew!!!! Världens godaste :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med! Vet att Junie hade planer på att ge ut boken på engelska men vet inte hur långt hon kom med det

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg