Rulltårtans dag

Jädran vad det sprutar inlägg idag men tycker inte ni alla att det borde instiftas en rulltårtans dag. Detta bakverk som smakar gudomligt, kan varieras in i all oändlighet och som tyvärr har blivit misshandlat av diverse storproducenter som skapat något läskigt med någon läskig fyllning som håller till 2014. Nej, låt oss ta tillbaka rulltårtan, ge den en egen dag och upprätta dess heder! Jag tror att det är dags för mig att baka en i helgen, har en fyllning jag funderat på ett tag nu och nu är det nog dags att göra verklighet av tanken! Vilka är med mig?

Kommentarer

  1. Passionsfrukt!

    ...eller...?

    Det är faktiskt både enkelt och svårt att göra en bra rullis. Man ska ha en fyllning som har en textur och smak som spelar snyggt mot sockerkaksskelettet, och det där rullandet, och att få en snygg rund form, utan att kompromissa med lättheten, det är verkligen inte lätt. man får inte glömma syran (om jag får tycka något) -- det är allt för lätt att hamna i smörkrämshörnet, och även om det är gott, så är det ofta på gränsen till mäktigt. Kanske en chokladmousse rullad i en mandelcreme? För tungt? Det är inte riktigt säsong för bär och maräng heller. Kan man göra ett skum på fläder? det finns verkligen ingen ände på eländet.

    //E

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag funderar på att göra en toscasmet men med cocos istället, en riktig sockerbomb med andra ord. Men mango, men då måste man vänta på den pakistanska som är den enda som är värd att äta. Undrar om det skulle funka med passion/physalis?

      Nej, smörkärm är ingen höjdare (även om smörkräm och mandel är väldigt gott och på en mandelbotten- mmmm), eller jag ändrade mig, smörkräm är gott men med rätt tillbehör till. Men jag brukar gilla färska bär eller sylt, man borde kunna göra en mix mellan jordgubbar och röda vinbär- sötma och syra och tror jag har lite rödvinbärssylt kvar i kylen så det kanske kan vara något.

      Vet inte om man kan göra skum på fläder, men mousse fungerar alldeles utmärkt, och lustigt förresten, jag stod och tänkte på om man skulle göra något med fläder och inser att jag nog ska norpa hos farfar nästa gång jag åker ut dit.

      men det är svårt, speciellt att hitta ett bra recept som ger en rätt tjock kaka som inte soggar ihop p.g.a. innehållet. Undrar om man skulle kunna använda samma smet som man har när man gör anslag, hm...

      Radera
    2. Det finns nu en sida på Facebook för oss som gillar rulltårtor "Rulltårtans dag 9 augusti"
      https://www.facebook.com/RulltartansDag9Augusti

      Radera
    3. Tack! Den ska jag definitivt gå med i!!!

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg