Hemmagjord vaniljsås

Och här kommer det utlovade receptet till blåbärspajen (eller vilken annan paj som helst). Det här receptet har jag tagit från Caroline Hofbergs bok Pajer. och det är hur smaskigt som helst (var tvungen att provsmaka några extra skedar i lördags).

Äkta vaniljsås (4-6 portioner)
1 vaniljstång
1 dl vispgrädde
2 dl mjölk, 3% (jag hade 1,5% och det gick lika bra)
2 äggulor
2 msk strösocker (gärna ekologisk)
2 tsk potatimjöl
2 dl vispgrädde

Gör så här:
1. Klyv vaniljstången på längden. Använd en vass kniv och skrapa ur fröna som du sedan lägger i en kastrull. Lägg även ner vaniljstången. Häll på 1 dl grädde och 2 dl mjölk.




Jag använde som sagt 1,5% som jag dricker i vanliga fall, det känns lite lyxigt att köpa 3% som i laktosfritt bara finns som 1 l)Koka upp blandningen och ta sedan kastrullen från värmen. Låt stå i 15 minuter och dra. Plocka sedan upp vaniljstången (som du kan återvinna såhär).

2. Rör ihop äggulor, socker och potatismjöl med lite av vaniljgrädden.


Jag använde elvispen och vispade ihop till ett lätt fluff. Inbillar mig att det bidrog till att vaniljsåsen blev väldigt len och krämig. Men det är en smaksak.

Häll detta i kastrullen som innehåller vanijgrädden

och sjud på svag värme under lätt omrörning tillsåsen tjocknat. Se till att såsen inte kokar, då kan den skära sig och det kan även göra att det bränner fast.

3. Låt vaniljkrämen svalna av innan du blandar ner den i den vispade grädde. Så vispa 2 dl grädde

och vänd försiktigt ner vaniljkrämen i grädden.

Jag borde ha tagit den igenom en finmaskig sil, det blev lite småklumpar i såsen som är lite trista att få i munnen. Vänd som sagt försiktigt ner vaniljkrämen i grädden. Använd inte vispen då man slår ut luften ur grädden.

I receptet står det att man ska göra detta vid servering, men det går bra att göra i förväg också. Och det är alltid lite kul att skryta om att man gjort vaniljsåsen från scratch och smaken blir en helt annan sak!

Kommentarer

Populära inlägg