Mjöl och macaronger

Helgen är räddad. Skrev igår om att mjölet var slut och att helgbakningen var i fara. Nu är faran avblåst, kom iväg till Petite france och fick tag på Orga kvarns vetemjöl.

Sen ska man kanske bli lite rädd över att jag lyckats använda upp 10 kg vetemjöl (och 2 kg rågmjöl och 1 kg durummjöl) på en månad. Men är man galen i bakning så är man och det har varit kul, speciellt att se hur det går upp och ner och att det ibland lyckas och ibland går totalt åt pipsvängen. Nästa gång kommer det att gå iväg en stor beställning till Orga kvarn.

Passade även på att köpa en god ost till helgen, den här osten är otroligt god.


Krämig, rinning och lite len i smaken samtidigt som den smakar rejält mycket. Kom idag på att jag läste om en fransk ostbutik på Nybrogatan som jag hade tänkt besöka. Få se när jag får tid till det, jag är framför allt på jakt efter en speciell ost som jag köpte på Petite france för två år sedan vid midsommar. En brie med hål i mitten och den var helt fantastisk i smaken och den nästan bara rann (såg ut som rinnande kvicksilver i konsistensen), kan fortfarande rysa av välbehag av minnet!

Och ja, det sista, jag har äntligen fått min älskade macarong!! Har klarat mig från att mumsa i den än så länge (kan bero på att jag haft yoga ikväll och inte varit hemma), men nu, nu ska den bli min!

Och till er som inte testat macaronger än- gör det, det finns inget bättre!!! (eller jo, kanske en saffransbulle, men det är knappt)

Kommentarer

Populära inlägg