Den hemliga kocken och Äkta vara av Mats- Eric Nilson

Ja, jag vet, jag är jättesen med att läsa de här böckerna, men bättre sent än aldrig. Vi fick ett presentkort på Pocket shop i förra veckan och så hade de erbjudande om 3 böcker för 179 kronor och då var det bara att slå till och de var perfekta som tåglektyr och semesterlektyr. För attdra lite kort så handlar böckerna om tillsatserna i vår mat, om alla e- nummer och förtjockningsmedel. Medan Den hemlige kocken i olika kapitel pratar om matfusket efter ämne så går han i boken Äkta vara in på djupet och beskriver olika matvaror, vad de innehåller och hur man kan tänka om. Inga böcker för de kräsmagade. Jag blev i alla fall äcklad av allt snusk som finns i maten. Kontentan var att jag äter hyffsat okej, det jag ska ändra på är inga mer lightprodukter, byta till att äta Bosarpkyckling, ta bort räkosten och äta hårdost istället för räkosten (den innehöll så mycket snusk att jag nästa skäms över att erkänna att jag ätit det), försöka följa grönsakernas årscykel lite bättre och tänka på vilken lax jag äter.

Jag gillar såna böcker som ger en en tankeställare och där man funderar i helt nya banor och förändrar till det bättre. Så för er som ännu inte kommit på vad ni ska läsa i sommar så rekommenderas de ovan nämnda böckerna och den tredje i serien Döden i grytan (som ligger i läshögen hemma).

Kommentarer

Populära inlägg