En dag med delikatesser

Vill dela med mig av lite tips, har från flera håll fått höra att jag verkar hitta till alla delikatessbutiker, inte alla, men många. För mig är det värt att åka halva stan runt för att hitta det där lilla extra som ger en guldkant på tillvaron och det är därför jag flänger mellan Östermalm, Söder, Kungsholmen, Norrmalm för att hitta bra ställen.

Nu vill jag tipsa om två ställen, den franska ostbutiken Androuet som ligger på Nybrogatan 6 i Stockholm (bara ett stenkast från Dramaten) en butik dedikerad franska ostar med väldigt trevlig personal (det är så kul när man träffar sådana som man märker verkligen brinner för sitt jobb) som kommer med bra tips och det bästa av allt, provsmakning av ostarna innan man bestämmer sig för köp. Igår blev det tre ostar därifrån, bl.a. en riktigt vällagrad comté, en getost och en brie (ju mer det stinker desto bättre).

Sen vill jag även slå ett slag för Chokladfabriken. Jag brukar inte vara sådär överförtjust i chokladpraliner och tycker mest att det är dyrt och ja, inte så gott. Men Chokladfabrikens smälter t.o.m. jag för (japp, veckans sämsta skämt) och favoriten är (surprise surprise) lakritskola med havssalt och tryffeln med svart vinbär. Den här veckan är det även fyndläge i butiken på Regeringsgatan som 19 juni stänger för ombyggnation och säljer ut all choklad med 25% rabatt. Missa inte!

Nu finns jag på Facebook också

Kommentarer

  1. Tack för tipset om ostbutiken! Där får det nog bli ett besök nästa gång jag är i huvudstaden.
    Chokladfabriken har jag redan hittat till.

    Tack för din Grattis hälsning.

    Kram
    Anncathrine

    SvaraRadera
  2. Ta med en kofta bara, det var riktigt kallt där inne!
    Kram

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg