Doptårta med marsipan och jordgubbsmousse

Andra tårtan som gick iväg på beställning, och får nästan magsår varje gång av nervositet. Det är jättekul men samtidigt den där pressen att det verkligen måste bli bra. Tack och lov blev de nöjda den här gången också, tårtan hade visst varit jättegod och min kollega som agerat mellanhand rapporterade att ingen vågade ta av den och att de fick ta av den mer äckliga tårtan först. Men det är ju så när man inte tar genvägar och gör allt från scratch. Det tar tid, man svär en hel del (mest över marsipanen) men smaken är helt fenomenal. Jag tror jag skrivit förut att tårtor är det jag tycker är nästan roligast att baka, mest för att man kan göra så mycket med den (sen ser jag lite mellan fingrarna med alla E- nummer när det gäller just tårtor och färger, fick lite ångest när jag läste Den hemlige kocken så nästa gång ska jag testa att göra egen marsipan!). Du har en tårta, du kan fylla den med vad du vill och du kan dekorera den hur mycket du vill. Till den här beställningen fick jag veta att hon ville ha vitt marsipanlock, och sen rosa och silver. Den här tårtan har jag haft i huvudet ett tag minus blommorna och jag har tänkt svarta löv istället och sedan ett svart sidenband runt om. Snyggt och rent och sen tänker jag inte säga till vilket sammanhang jag vill ha den till, men kan väl säga att vissa tjejer drömmer om den perfekta bröllopsklänningen jag om den perfekta bröllopstårtan. Men i avvaktan på den så fick jag nu chansen att göra en tårta till ett dop, inte illa det heller.

Jag börjar med att visa en bild på slutresultatet så beskriver jag sen hur jag gjorde!
Nu kör vi:

Amandas tårta


Du behöver:
Till tårtbotten:
4 ägg
2 dl strösocker
1 dl vetemjöl
1 dl potatismjöl (om du vill ha chokladbotten byter du ut ½ dl potatismjöl mot bra kakao)
2 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
smör+ bröd till formen

Till vaniljgrädden:
2 äggulor
2 dl mjölk
½ dl vit sirap
1 msk potatismjöl
1 msk vaniljsocker
4½ dl vispgrädde

Till jordgubbsmoussen:
1 st gelatinblad
150 gram jordgubbar
2 msk vaniljsocker
3 dl vispgrädde

Till dekoreringen:
Vit marsipan
rosa färg
silver sprejfärg

(marsipanen, färgen och sprejen har jag köpt via Kakburken)

Dag 1
Under dag 1 gör du tårtbotten, vaniljkrämen som under dag 2 ska blandas ihop med grädde och jordgubbsmoussen.

Vi börjar med tårtbotten.
Sätt ugnen på 175 grader. Börja med att vispa ägg och socker riktigt pösigt. Det ska bli nästan vitt till färgen.






Sikta under tiden ihop vetemjölet, vaniljsockret, potatismjölet och bakpulvret i en bunke.


Blanda ihop dessa med hjälp av en slickepott.


Och vänd sedan ner de torra ingredienserna i ägg- och sockervispet. Vänd ner försiktigt och vispa absolut inte, du slår då luften ut ur ägg- och sockervispet och din tårtbotten kommer att bli platt och trist.


Bröa en springform på 24 cm (smörj den med smör och ha sedan i ströbröd). Försök att täcka hela formen med ströbröd och vänd sedan formen upp och ned och slå på botten så försvinner det överflödiga ströbrödet.


Häll i smeten i den bröade formen.




Grädda botten på nedre delen av ugnen i 45-50 minuter. Känn försiktigt med en sticka om den är klar. är det kladd påd en är den inte klar. Var försiktig när du stänger ugnsluckan sen.

Och så här ska den se ut. När den svalnat så plastar du in den tills dagen efter.

Till vaniljkrämen
Separera äggulan och vitan. Jag tycker att det är lättast att använda händerna till detta, men det är en smaksak. Annars kan man försiktigt låta gulan "gå" mellan äggskalen och vitan rinna bort. Släng vitan i papperskorgen!! Har du den i vasken kan det bli stopp då den vid värme koagulerar i rören.
Blanda alla ingredienserna i en kastrull.


Låt sjuda (knappt ens koka) under omrörning tills den tjockar.


Låt svalna och häll över den i en skål som du har inplastad i kylen under natten.

Jordgubbsmousse
Lägg gelatinbladet i blöt i kallt vatten. Det ska ligga där i minst 15 minuter.

Fortsätt med att mosa jordgubbarna. Det här är en smaksak men jag tycker att det är godare att ha lite bitar i så man känner att det är jordgubbar. Gör man inte det kan man köra dem till en slät puré i matberedaren. Men jag använder som sagt ballongvispen för att det även ska finnas med lite grövre bitar.







Vispa grädden.


Slå vattnet av gelatinet och smält det i en kastrull på spisen. Tillsätt cirka 1 msk vispgrädde och rör om.


Rör ner detta i den vispade grädden tillsammans med jordgubbarna och vaniljsockret.


Rör om tills det blandat sig ordentligt.



Nu är det sådär härligt rosa och fint!

Täck över med plast och låt stå i kylen under natten.

Silverlöven

Ta fram en bit vit marsipan och kavla ut.


Och här är min berömda kavel med kullager inuti- hur bra som helst


Speciellt för det här tillfället köpte jag hem lövutstickare, som pepparkaksformar men de fixar även ådrorna på löven. Riktigt praktiskt. Även dessa köptes på Kakburken.


Tryck ner utstickaren, tryck till och voilá så har du fått ett löv.






Ta bort den överflödoga marsipanen (precis som när man gör pepparkakor)




Spreja seadan öven med silverfärg och se till att den täcker runt om lövet.




Nästa gång ska jag nog testa med pulver istället. Inbillar mig att man kan få till mer skiftning i silverfärgen än vad man får med sprejen.

Dag 2
Dags att montera tårtan. Ta fram tårtbotten och ta bort plasten. Ställ tårtan på en tårtbricka (inköpt på Kakburken, därifrån har jag även köpt den roterande plattan som tårtan står på. Jag har den billigaste och vem har batteridriven?)och lägg tillklippta smörpapper under. Detta gör att det blir mindre kladd på tårtbrickan.


Börja med att skära ut bottnarna. Detta gör du enklast med en riktigt vass kniv som du sticker in ungefär 1/3 från botten och sedan för runt i samma spår runt om.


Upprepa igen men denna gång 1/3 från toppen. Ta även bort den allra översta gräddade delen på tårtan, den är så trist att äta.


Lyft sedan bort de två översta delarna och nu är det dags att ha på jordgubbsmoussen.


Bred ut denna jämnt på botten men spara en cm ut mot kanten (då man ska skära bort denna sen). Lägg på mittenbotten.


Nu är det dags för att göra iordning vaniljgrädden. Vispa 4½ dl vispgrädde. Ha sedan ner vaniljkrämen i grädden genom en finmaskig sil. Detta för att få bort eventuella klumpar i vaniljkrämen.


Vänd ner vaniljkrämen i grädden. Blanda väl.


Använd en slickepott eller en palett och bred ut vaniljgrädden. Du ska på denna botten skapa en slags topp på vaniljgrädden, dvs, tänk kulle när du tar på grädden. det du gör i detta lager avgör hur rund och go' tårtan blir. Även här ska du tänka att du sparar en cm runt om mot kanten.




Lägg på sista tårtbotten och skär bort cirka 1 cm från de yttre kanterna.




Ta resterande vaniljgrädde och täck över tårtan med den.


Nu är det dags att ta bort smörpappret och nu ser du varför det är en smart idé att ha den, speciellt om man är som jag som kladdikladdar lite när jag bakar.




Dags att börja dekorera. Jag använde en liten blomutstickare av märket Wilton som jag köpt på Kakburken.

Så gulligt!

Så till mitt värsta moment, kavla och få marsipanen att bli snygg. Jag brukar (precis som med pepparkaksdegen) hjälpa till och få ut marsipanen med hjälp av handen och sedan kavla den så jämnt så möjligt. Jag har plast under marsipanen och ovan och försök gärna under tiden att vända på den, dels för att få den mer jämn men det är också trist att kavla fint och sen visar det sig att marsipanen fastnat i plasten.


Lägg marsipanen över tårtan, skär bort det överflödiga och använd sedan en smörkniv i plast och tryck in marsipanen undertill runt om. Du tätar då tårtan och håller det, ja, tät.


Sen var det dags för silvret, gjorde några extra löv som jag sprekade och sedan blomsterstjälken som jag la på tårtan i ett lite böljigt mönster men försökte ta hänsyn till att jag skulle få med namn på tårtan.






Sätt sedan dit löven och blanda storlekar, ömsom små, ömsom stora löv och sedan la jag blommorna på löven för att efterlikna en lövad gren.




Det var sedan dags att göra kristyr. Den gör du genom att blanda lite äggvita med en hel del florsocker. Det är svårt att ange exakta mått men börja med lite äggvita och florsocker och behövs det mer äggvita så tillsätter du det. Tänk på att kristýren ska vara väldigt trögflytande.


Jag färgade sedan in den rosa.


För att spritsa ut den använde jag en sprits, mina spritsmunstycken (och gissa var jag köpt dem! Kakburken, var annars) och en 4 mm tyll (spritsmunstycket).


Under tiden du fyller påsen kan du sticka ner denna i tyllen så rinner inte kristyren rakt igenom.


Ta tag i spritspåsen såhär och fyll sedan påsen och försök sedan sprita med en säker hand. Träna gärna innan på ett smörpapper så slipper du göra fel på tårtan.


Och så här blev den, jag är själv riktigt nöjd. Jag la även ett band av marsipan nederst på tårtan, så fort en bagare gör detta så kan man räkna med att något gått fel eller ser fult ut. Jag är inte helt hajj på att göra den snygg nertill och då får det bli band istället, men det ser riktigt snyggt ut. Här kommer en bildkavalkad:













Om du missat det så finns jag numera även på Facebook







Kommentarer

  1. Vilken tårta!
    Otroligt, så duktig du är!
    Vilket jobb, så många moment.
    ( och vilket jobb att lägga upp alla dessa bilder på bloggen, i rätt ordning också!)

    Du borde nog blivit konditor, eller är du kanske på väg att bli, eller är du det redan?

    Kram Anncathrine

    SvaraRadera
  2. Tack, bugar, bockar och rodnar av stolthet!

    Det är lite jobb, men jämfört med hur lång tid de första tårtorna tog så gick den här "fort".

    Nej, är inte och kommer nig inte heller att bli. Men det är kul att få göra såna här beställningar då och då :)

    Kram

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg