Första egna receptet: Cocosrulltårta med nutella och banan

Ja, jag vet, rulltårta är kanske inte det allra mest avancerade receptet och jag har inte gjort fyllningen själv heller. Men, det är första gången jag kör helt på vad jag lärt mig och hur jag tycker att en rulltårta ska vara så jag är riktigt stolt över mig själv. Men det är en start och det har gett mig ett helt annat självförtroende att börja testa lite mer på egen hand. Det handlar om småsteg hela tiden, man börjar med något lite enkelt och arbetar sig upp mot mer avancerade saker. Sen älskar jag rulltårta och tycker att det är en misshandlad produkt som i affären säljs som platsförpackad snusk med snuskfyllning. Helt ärligt så ska inte rulltårta hålla i ett år efter att man bakat den, det är riktigt obehagligt. Så nu är det dags att återupprätta rulltårtans heder, så nu kör vi!

Alexandras cocosrulltårta med nutella och banan
Det här behöver du:
Ett ägg rullade bort under forograferingen

Till rulltårtesmeten:
3 ägg
1 dl socker
120 gram vetemjöl/ 2 dl vetemjöl (nästa gång ska jag korrigera ner till 90 gram/1½ dl)
1 tsk bakpulver
1 msk vaniljsocker
1 nypa salt
1 dl cocos

Till fyllningen:

200 gram nutella
2 bananer (som gärna får vara lite övermogna), i tunna skivor

Du behöver även:
Två bakplåtspapper

Gör såhär:
Sätt ugnen på 175 grader.

Knäck de tre äggen i en bunke

tillsätt sockret och vispa fluffigt och vitt.

Under tiden det vispas så blandar du mjölet, bakpulvret, vaniljsockret och saltet och siktar ner i en bunke. Siktar gör man för att man ska slippa klumpar i smeten. Det tristade som finns är att få som små bubblor av mjöl i smeten.


Vänd med hjälp av en slickepott försiktigt ner mjölblandningen i ägg- och sockervispet. Rör sakta och metodiskt längs med kanterna på bunken och även ner i botten så att allt mjöl blandas in.


Ha sedan i cocosen och rör även ner den försiktigt i smeten.


Ta fram ett bakplåtspapper och häll ut smeten på denna.

Med hjälp av en palett eller spatel så försöker du få ut smeten så jämnt som möjligt på bakplåtspappret.

Lägg in rulltårtan i nedre delen av ugnen i cirka 10 minuter. Under tiden sockrar du ett annat bakplåtspapper. Det är här du ska lägga över rulltårtan sedan för att få ett sockrat yttre.

Så här ska den se ut när den är färdig

Lägg den gräddade sidan på det sockrade bakplåtspappret fort som attans och försök att dra bort bakplåtspappret.

Om pappret inte lossar lätt så kan du pensla med kallt vatten och testa igen. Då brukar den funka!

Dags att fylla!
Bred ut nutellan över rulltårtan med hjälp av en palett eller spatel.


Försök att breda ut nutellan över hela ytan.

Fördela sedan de skivade över nutellan


Så är det dags att rulla ihop, använd bakplåtspappret till hjälp i början och sedan rullar du rullen tight. Lägg den sedan med "snittytan" neråt, annars riskerar rulltårtan att rulla upp sig på slutet.




Och så här blev den. Låt den gärna stå i några timmar innan servering så får den suga in smakerna ordentligt. Min ska få följa med och serveras på jobbet imorgon.

Jag vill också testa rulltårta!

Kommentarer

Populära inlägg