Macarongfrossa- testning av sommarens nya smaker

Den som följt bloggen har inte missat att jag älskar macaronger (och har gjort det sen jag åt min första i London 1992, sen tog det några år innan det blev så trendigt som det är nu) och speciellt lakrits. Men jag är inte främmande för att prova nytt och hängde nästan (jag höll mig en dag) på låset för att testa sommarens nya macarongsorter;

Blåbär
Hjortron
Smultron
Havtorn fleur d'Oranger (havtorn med apelsinblomma)
Jag kan ha blandat ihop hjortron och havtorns macarongen, minns inte riktigt vilken som var mörkast i den oranga färgen



Och vad jag tyckte:
Havtorn, sådär, tyckte väl inte riktigt att den smakade havtorn och apelsinblommesmaken tog nästan över lite väl mycket. Men smaken är som sagt delad och min medtestare gillade smaken på den.
Hjortron, den var god men smakade väl kanske inte riktigt så mycket hjortron som jag hade velat men det var en kul touch att det var hela hjortronkärnor i fyllningen.
Blåbär var riktigt god och med en härlig blå, nästan lite lila färg med en tydlig blåbärssmak. Kan komma att bli en ny favorit faktiskt.
Och så slutligen smultron, det bär jag blir som allra lyckligast när jag hittar det ute i naturen. Hur gott är det inte att en varm sommardag plocka smultron och sedan sitta där på en trappa i solen och bara njuta, mmmmm. Nu börjar jag redan längta till midsommar. Men, macarongen. Den smakade inte smultron (inte som jag tycker att smultron smakar) men den smakade däremot som något jag ätit när jag var liten och gled snabbt tillbaka till barndomen och jag undrar om den inte påminde om någon slags kanderade blomblad jag åt som liten. Och det är positivt! Tänk bara på Ratatouille när den tuffe matkritikern med en tugga dras tillbaka till sin barndom, den mat/kaka som gör det är en riktigt bra kaka!

Så blåbär och smultron kommer jag att definitivt prova igen, för vem vill inte minnas sin barndoms somrar?

Kommentarer

Populära inlägg