Midsommarhelgen

Tack och lov för att man kan schemalägga inläggen, kunde tack vare det få ut inlägg varje dag men det var lite pustigt i förra veckan att hinna skriva allt. Nu kommer det att bli några veckor kvar tills semestern (sex veckor för att vara exakt) då jag kommer att köra en hel del bröd då Söderbergs är stängt fram till 7 augusti. Fick ju riktigt bra tips av Mattias Wallmark i förra veckan och har precis matat på surdegen och ska mata den imorgon bitti igen så hoppas att den är levande och klar imorgon kväll.

Under midsommarhelgen har jag varit bortrest till en liten by i Västergötland som heter Fagersanna där jag har några goda vänner som bor i ett litet hus precis vid sjöb Örlen, där har jag ätit gott, gosat med hundar och bakat. Här är några bilder från helgen som gått:
Helgen inleddes med skördande av mina första tomater från balkongen. Så gott!!! När jag kom hem ikväll hade jag tre till, klart bättre än affärens smaklösa.



Jag fixar inte maten på tåget så köpte med mig smörgåd från Söderbergs. Min bestod av brie, valnötter och maskrossirap och en alldeles underbar inlagd rödlök.


Sällskapet tog en leverpastejsmörgås som fick två tummar upp. Frukostmacka på Söderbergs är inte sista gången jag köper.



Och något skulle absolut vara fel om jag inte åt en...

...kardemummaulle! Skulle vilja säga att jag njöt av den länge men den slank ner fortare än fortast!

När vi kom fram var det dags för lite mysstund med hundarna


Och sedan kalasade vi på en vaniljkrans från Söderbergs bageri. Farligt god!


På kvällen intogs ostarna som inköptes på Androuet

Från vänster en comté prestige, coulommiers fermier (brie) och roulle du tarn (en getost). Till det en ekologisk fikonmarmelad inköpt på NK av märket Malita

Kvällen avrundades med en fantastisk solnedgång över sjön



På midsommarafton så var det sillunch



Och det bakades en jordgubbsmoussetårta med lakrits


en chokladrulltårta med körsbärschokladfyllning som värdparet var skeptisk mot men som de sedan tyckte var "överraskande god"


Och det plockades även sju sorters blommor


På kvällen serverades det grillad teriyakimarinerad lax.


På midsommardagen var det dags för skogspromenad och hittade några sådana här

Kan bli småsur på de som använder smultron i bakverk, det är så sällan som man hitar de och jag tycker att de är godast att stoppa i munnen direkt!

Sen idag så var det dags för morgonmysstund medans det tittades på Sébastien som gjorde tartletter och sylt på Nyhetsmorgon (kan ses på TV4 play)


Och strax innan vi åkte plockades det rabarber som just nu står och blir rabarbersaft på min spis.


Och det var min helg! Recepten på rulltårtan och tårtan kommer på bloggen den här veckan om det hinns med, har duracellkaninvecka igen och har många saker som jag ska hinna med att göra. Men, jag hoppas att ni har haft en lika bra och skön helg som jag haft!

Kommentarer

Populära inlägg