Rabarbersaft- mer närodlat än så blir det inte

Hade sån himla tur i helgen att jag fick med mig rabarber hem från Västergötland. Man kan säga att det var tågfrakt. Och vad skulle man hitta på, paj har jag gjort med tveksamt resultat men saft är alltid gott och så ska jag göra kräm på resten. Jag är ett av de där underliga barnen som blev jättelycklig när mamma inte vispade ut potatismjölsklumparna ur krämen. Man har nog bisarr smak, för det är ju bara som en kula med gelatinöst innehåll. Alla har vi olika smak... Idag skulle jag också ha åkt och handlat fläder (efter att min pappa igår deklarerat att det var tråkigt att jag inte ringde en dag tidigare då hans fru åkt in till Stockholm) men upptäckte på jobbet att plånboken låg kvar hemma och det får bli imorgon istället. Men fram tills dess får ni hålla er till tåls med

Rabarbersaft Receptet kommer från boken I mormors skafferi
Du behöver:
1,5 kg rabarber (skalad)
2 citroner
25 gram citronsyra
750 gram socker/liter saft (jag hade i 1000 gram på 2 liter och tyckte det blev lagom sött men det beror kanske på hur mycket socker man gillar)

Gör så här:
Skala rabarbern och skär den i mindre bitar. Tänk på att välja tunnare rabarberstjälkar då de tjocka tenderar att bli träiga.

Skala först och skär sen så sparar du en massa tid


Tvätta av citronerna. Speciellt om de inte är ekologiska, de är de ofta besprutade och då är det bra att tvätta bort den yttersta hinnan.

Skör citronerna i skivor.

Lägg rabarber och citron i en hink eller en stor kastrull.
Jag hade tur och ärvde en av min farmor

Häll över hett vatten så att det precis täcks. Rör sedan ner citronsyran.

Låt stå i två dagar.

Efter två dagar ser den ut såhär. Vattnet och rosafärgats och själva rabarbern har tappat i färg.

Sila saften. Jag började med att hälla över den i en annan bunke

Jag satte sedan en saftsil på kastrullen

Och häll saft med frukt däri. Låt rinna av ett tag.

Mät sedan upp saften och tillsätt socker (som jag skrev ovan så behöver man inte ha i 750 gram/liter) och rör till sockret löst sig. Man kan också lämna kastrullen ett tag så löser vätskan upp sockret och då rör du bara om så att det blandar sig.

Sila ner saften i rengjorda flaskor. Jag har köpt silen på Clas Ohlson (såg ett skräckexempel drär de sålde en för 190 kronor) och flaskorna på Coop och ICA.

Och så här blev det, tre stora flaskor med saft. Ska efterskänka lite åt en kollega till mig som gillar saft, nog för att rabarbersaft är gott men man ska alltid dela med sig om man kan :)



Kommentarer

Populära inlägg