Tysk körsbärskaka

I strävan efter att göra av med 2 kg körsbär (var och köpte två kg till i tisdags, kommer troligen att bli en till sån här tårta med lite modifikation) och mer sylt. Den här tårtan tog jag med till jobbet i måndags med lite lättvispad grädde smaksatt med vanilj och florsocker. Och det blev en framgång, två kollegor ville starta upprop för att jag skulle få mer betalt för att jag bakar så bra (och tog två omgångar tårta) och idag fick jag "skäll" för att jag inte bakat idag igen. Och nej, jag ska inte sluta på jobbet för att starta eget, det vore kul, men med tanke på hur lång tid det tar för en verksamhet att gå runt och till det faktum att jag har bostadslån och andra räkningar att betala gör att det känns som en omöjlighet. Hade vi varit två så kanske det hade funkat, men det känns som fel incitament att träffa en man bara för att kunna starta eget. Men man ska heller aldrig säga aldrig. Men det känns också som att det behövs mer träning, jag är bra på att baka en sak i taget men att hålla igång 40 bröd och femtioelva bullar samtidigt vet jag inte om jag fixar. Det vet jag först om jag skulle gå chansen (drömmen vore att besöka ett bageri för att se hur det fungerar "på riktigt").

Men nog om det, nu kör vi:
Tysk körsbärskaka Även detta efter ett recept från boken I mormors skafferi

Till 12 bitar behöver du:

Botten
100 gram osaltat smör (kylskåpskallt)
1 dl socker, gärna ekologiskt
1 ägg, gärna ekologiskt tänk på hönorna
1 msk vaniljsocker
3½ dl vetemjöl/210 gram vetemjöl
1 tsk bakpulver
7½ dl körsbär med kärnor eller 5 dl utan kärnor

Smuldeg
150 gram osaltat smör
1½ dl socker
1-2 msk vaniljsocker
6 dl vetemjöl/360 gram vetemjöl

Rör socker och smör pösigt. Det ska nästan se lite vitt ut. Har du ingen kitchen aid så kan du vispa detta med elvisp och sedan sättai assistent alternativt gör du resten för hand.


Blanda under tiden ihop vaniljsockret och vetemjölet och tillsätt det och ägget till socker och smörröran.




Degen ska bli som en klump som dock fortfarande är lättformlig och mjuk.


Bred ut degen i en form med löstagbar kant som är cirka 24 cm i diameter.


Tryck upp degen mot kanterna och täck dessa med folie så att inte kanterna vandrar neråt under gräddningen. Nagga botten (d.v.s. stick med gaffel så att hål bildas)..




Förgrädda skalet i 200 grader cirka 12 minuter eller tills det fått färg. Ta bort folien efter gräddningen.

Här ser man vad som händer om man missar att nagga (vilket inte står i receptet), degen reser sig och det bildas ånga under



Kärna ur körsbären och lägg på botten.




Krama ihop smör, socker, vaniljsocker och vetemjöl.






Blandningen ska anta en ströig karaktär, nästan lite som sand som strilar mellan händerna en varm sommardag.


Häll smuldegen över körsbären.


Grädda på 150-175 grader cirka 25 minuter.Och servera med lättvispad grädde, vaniljsås eller vad du nu föredrar.

Och så här blev den:




Jag tyckte att det var lite väl mycket smuldeg och ska nog testa att minska ner på den mängden nästa gång. Men annars, supergod och extra gott blev det då körsbären var lite småsura i sig vilket vägde upp det söta i degen och den vispade grädden. En perfekt efterätt att göra nu när körsbären är som bäst!

Kommentarer

Populära inlägg