Proppmätt på Sandhamn


Det ser inte ut att bli något brödbak den här helgen heller. Har lyckats få en sträckning i skuldran ilket skapat en inflammation som i sin tur klämmer på en nerv som gör att det strålar ut smärta i hela vänsterarmen. Inte så angenämt och är inte heller så lockad just nu att stå och knåda bröd i minst 15 minuter så får ägna mig åt att rapportera om veckans avdelningsresa med jobbet till Sandhamn i Stockholms skärgård som gjordes tisdag- onsdag.

Ska även skriva lite om macaronger i helgen, eller snarare nya smaker på macaronger som jag var och inhandlade på Petite france igår (hörde även en bekant stämma i köket men ville inte störa då han var mitt inne i ett passionerat tal om sin kärlek till bröd, ni som gillar att baka bröd och vill lära er mer borde definitivt gå hans kurs). Det kommer senare under helgen...

Men nu kommer rapport om matens på Sandhamns seglarhotell. Filmtiteln Vi hade i alla fall tur med vädret kunde passa in här, fy farao om vi hade varit tvungna att åka idag. Vi hade äran att segla ut till Sandhamn på två stycken 50 fots båtar, självklart hade vi tävling ut och självklart vann mitt lag. Jag bidrog med att dra några rep och sen satt jag mest på däck och frös.

Det här är en av de två båtarna

Jag med toppluva 29 maj, känns bra, känns verkligen riktigt bra...


Seglarhotellet

Och så kommer vi till maten som jag egentligen ska skriva om. Innan vi åkte ut så fick vi meddela allergier och annat, jag äter inte fläsk (av otroligt många skäl, det är inte gott och jag tycker synd om grisen, så otroligt charmigt djur, sen ett par skäl jag inte vill skriva här för den känslige men det har att göra med matsmältning...) och hade valt fisk till lunch. När vi kommer fram så hade de inte kunnat göra fisken då det var så mycket grädde i (???? hört talas om låglaktosgrädde????) och frågade om jag kunde äta fläskkarré istället- ehm nej. Så fick oxfilé med rödvinssås istället- helt okej. Däremot tycker jag att det är så trist att manhela tiden måste förklara sig varför jag inte äter vissa saker, egentligen är det min ensak och jag tycker också att är man 31 år gammal så ska man få välja själv vad man vill äta. Glömde dock ta kort på maten.

På kvällen vankades det stekt forell med vårprimörer och kokt potatis. Fisken var jättefin och mjäll (ni vet när man sätter gaffeln i och den bara faller isär) och såsen var riktigt god. Tyvärr fick jag ingen ramslöksmousseline bara för att det var grädde i, och det var den jag var nyfiken på att testa. Återigen, finns det inte laktosfria produkter på Sandhamn. Vet att när jag var på Ekstedt så var de jättemna om att jag skulle få en lika bra upplevelse som alla andra även fast jag inte äter mjölkprodukter. Så himla trist när man bara struntar i det, speciellt när de fått förvarning. Sen är det en hel del som är laktosintoleranta i dagens Sverige så det borde inte vara så svårt (japp, inflammationen gör mig också extra gnällig).

Häll på att glömma förrätten som var gotländsk sparris med någon slags vinaigrette. Mmmmm, sparris, så himla gott och den här var perfekt tillagad med bevarad krispighet och en sås som smälte ihop perfekt. Hade kunnat äta hur mycket som helst.

Lägg den middagen på en dag fylld med andra godsaker så gick man och la sig väldigt väldigt mätt.

Dagen efter möttes man av en överdådig frukost. Jag har tidigare sjungit utefrukostens lov och hotellfrukost brukar vara helt fantastiskt, speciellt när man möts av croiassant och pain au chocolat och ett fat med frukt.


Den här tallriken ser ju ändå rätt normal ut, men sen så åt jag några croiassanter och pain au chocolats till. Tänker inte avslöja hur många men det var tillräckligt många så jag nästan kände att de började spruta ur öronen på mig. Men det var riktigt riktigt gott!!! Mmmm, frukost ute som är serverad så här är bara bäst! TRor jag ska ta någon utefrukost nästa vecka när jag är ledig också :)

Och så var det lunch också och då var det kalv med dillsås

Kalven var jättefint och mört men såsen var sådär och smakade nästan lite beskt, vilket var synd eftersom köttet var så bra.

Så, maten på Seglarhotellet var bra, men inte jätte bra och det som drar ner är just att de hade så svårt att ändra om och laga med laktosfritt. Hur svårt är det, egentligen? I stort sett lagar du maten på samma sätt men du har i laktosgrädde, svårare än så behöver det inte vara. Tyvärr är det många svenska ställen som har svårt med det här, bl.a. Ulla Winbladh där jag fick äta Biff Rydberg med kött och potatis, det kändes upphetsande. Att jämföra det med Ekstedt som jag skrev om ovan var en milsskillnad.


I övrigt kan jag säga att bland de bästa rätterna jag ätit ute i skärgården är på en fiskrestaurang på Möja. Älskar att de som svar på en beställning säger "nej tyvärr, den fisken fick vi inte upp imorse", så färskt, så fräscht och så gott!!!! Dit måste jag åka en varm sommardag!

Kommentarer

Populära inlägg