Baguetter med rågmjöl

Nu har det fått bli lite baguetter igen, efter förra veckans katastrofala försök så har jag försökt repa mig. Förra gången fuskade jag med jäst men den här gången körde jag all in och gjorde min poolish på surdeg bara. Baguetterna togs sedan med ut på landet och överräcktes till min pappa, som gav tummen upp. Jag hade blivit utlovad en påse mjöl (då min pappa levererar till Saltå kvarn) men det hade han helt glömt bort, ska påminna honom om det en annan gång. Min mamma fick en av baguetterna och hon gjorde tummen upp hon med. Eftersom de (min pappa och hans fru) är riktigt förtjusta i vitt bröd så jag blandade i rågmjöl i baguetterna den här gången med ett riktigt bra resultat.

Grundreceptet har jag norpat från Sébastien Boudets bok Den franske bagaren och sedan har jag lagt till rågmjöl istället för vetemjöl under dag 2. Men nu kör vi!

Baguette med rågmjöl
Till tre baguetter behöver du:
500 gram vetemjöl
500 gram vatten
22 gram grovt salt
Surdeg eller 1 gram jäst

Till dag 2:
300 gram rågmjöl

Jag väger alltid ingredienserna, mest för mjölets skull då det efter att man öppnat påsen gärna har en tendens att sjunka ihop. 1 dl mjöl kan väga från 60 gram och uppåt och 300 gram mjöl är en helt annan sak än 500 gram mjöl. Så det är en bra investering! Och behöver inte bli alltför dyrt heller, tror jag betalade 100 kronor för min.

Jag använder alltid mjöl utan tillsatser från Orga kvarn. Har lite svårt för att det inte är ekologiskt, det handlar ändå om att skapa ett hållbart samhälle, men samtidigt är det skönt att slippa ha i en massa skräp i sin mat. Mjölet kan man köpa via deras hemsida eller om du bor i Stockholm finns det även på Cajsa Warg som har butiker både på Söder och på Kungsholmen.

Dag 1
Gör iordning poolishen genom att i en stor bunke (jag har fått översvämningsproblematik vid ett tillfälle så ta en riktigt stor) blanda 500 gram vetemjöl,

22 gram grovt salt



Så här grovt är det salt jag använder

500 gram vatten och surdeg/1 g jäst


till en tjockare smet. Ett hett tips är att man använder en spatel att röra om med. Jag hade en visp den första gången och allt bara kladdade fast och var helvetiskt att diska.




Täck över med en bakduk och låt stå i rumstemperatur i minst 12 h.

Dag 2
Dag 2 så ska poolishen ha antagit en slätare karaktär men också börjat bubbla och ytan ska se lite ut som ett månlandskap.


Häll i poolishen i assistentens bunke (man kan även göra detta moment för hand) och väg sedan upp 300 gram rågmjöl.




Kör på lägsta hastigheten om du har en Electrolux, har du en annan maskin exempelvis Kitchen aid så blir det runt hastighet 2-3.


Alla ingredienser ska gå ihop ordentligt.


Täck över med en bakduk och låt vila i 30 minuter. Ta sedan fram degen på bakbordet och forma till tre små bollar. Försök göra bollarna så jämna som möjligt.


Täck över med en bakduk och låt vila 10 minuter ytterligare.


Forma försiktigt bollarna till varsin baguette. Spricker de eller krackelerar så låt dem vila ett tag innan du kör igen. Lägg sedan baguetterna på en mjölad bakduk och vik sedan duken emellan baguetterna så att de inte nuddar varandra men samtidigt att de ger varandra stöd.


Mjöla baguetterna på ovansidan, täck över med en bakduk och låt stå i 3- 4 timmar. Sätt under tiden på ugnen på 225 grader och sätt in bakstenen om du har en (på nedre falsen i ugnen). Sätt annars in en vanlig ugnsplåt och sen en svart ungspanna i botten av ugnen.

När timmarna har gått för du försiktigt över baguetterna från bakduken till bakspaden. Har du ingen bakspade så kan du lägga baguetterna på ett bakplåtspapper


Snitta baguetterna på längden (vad tycker ni, visst lyckades jag lite bättre, tack Paulo för filmtipset!!!)


och skjutsa sedan in dem i ugnen på bakstenen alternativt att du tar ut den varma plåten (akta tassarna) och lägg på bakplåtspappret med baguetterna på. Grädda i 20- 25 minuter. Ta sedan ut baguetterna och låt dem svalna minst 45 minuter på ett galler. Jag har köpt ett billigt på IKEA som fungerar finfint!

Och så här blev de:




Och så här blev inkråmet:


Måste säga att jag är riktigt nöjd och att det verkar som att baksvackan är över :)

Och förresten, hur kan det inte vara gott när man under tiden man äter brödet har den här utsikten?






Kommentarer

Populära inlägg