Lunch på Fotografiska

Det kanske inte alltid syns på mina bilder men jag är väldigt intresserad av fotografering och tillhör den lilla skara som fortfarande tycker att det är jättekul att framkalla och spara i album. Digitalisering i all ära, men bilder, det är mysigare att ha i album, tycker i alla fall jag. Så det kanske inte är så förvånande att jag har ett årskort på Fotografiska, dels för att jag ska kunna gå på hur många utställningar jag vill under året, men också för att man kan gå in och fika där när man vill. Älskar deras restaurang/café och brukar oftast när jag är där avnjuta deras kladdkaka med rårörda hallon (hoppa över grädden, det blir godare utan!) men idag så var det lunch och utställning tillsammans med en av mina bästa vänner som just nu är på besök från London. Kan samtidigt meddela att det är inga problem att vara vegan på Fotografiska. Även om de inte hade en uttalad rätt på menyn så sa hon till i kassan att hon var vegan, de gav henne ett pris och sen fick hon gå vild på grönsaksbordet.

Jag testade däremot kall gurk- och avokadosoppa med grön chili, melonkuber, koriander och handskalade räkor.

Koriander är en sån där krydda som jag lärt mig att äta på senare år. Innan jag åkte till Thailand första gången tyckte jag att den var pest och pina, men där innehåller så mycket av maten koriander att man får lära sig äta det. Nu gillar jag det jättemycket, men den måste vara färsk, den torkade är fortfarande rätt vidrig.

Man får beställa i kassan och sedan gå fram till lunchbordet där en av kockarna lägger upp maten. Och det är ingen slaffsig uppläggning utan riktigt fint. Så här såg min soppa ut där de också har ringlat lite olivolja över.


Och hur det smakade! Gott och fräscht, lagom krämig och perfekt hetta på chilin. Och med melonerna och räkorna kändes det som en perfekt sommarsoppa! Att äta lunch på Fotografiska kommer jag definitivt att göra om, förhoppningsvis i lika trevligt sällskap!

Kommentarer

Populära inlägg