Rulltårta med färska bär

Först och främst vill jag ge ett stort förlåt till mina kollegor, rulltårtan har redan gått åt. Det är nackdelen med att göra den redan på en lördag, då ligger den där och lockar och så går man och tar en bit, tar en bit och sen finns det bara en bit kvar. Men, jag är inne i min rulltårtefas just nu så det kommer nog att bakas några till den kommande tiden.

Nu i helgen testade jag en ny variant igen där jag bytte ut lite av vetemjölet mot mandelmjöl osh så hade jag i färska bär i fyllningen. Nu kör vi:

Alexandras rulltårta med färska bär
Du behöver:


Till smeten:
3 ägg
1 dl socker
30 gram eller ½ dl mandelmjöl
90 gram eller 1 ½ dl mandelmjöl
1 msk vaniljsocker
1 tsk bakpulver

Till fyllningen:
125 gram hallon
125 gram blåbär
8 jordgubbar

Nu på sommaren kan man använda färska, annars tycker jag att frysta går minst lika bra, men se till att tina dem i god tid innan.

Och så här gör du:

Sätt ugnen på 225 grader.

Vispa ihop socker och ägg till en fluffig smet. Det ska nästan bli som spår efter vispen när den är riktigt fluffig och nästan vit.




Under tiden socker och ägget rörs ihop siktar du ner mandelmjöl, mjöl, vaniljsocker och bakpulver i en bunke. Jag siktar då jag inte vill ha mjölklumpar i den färdiga smeten.

När äggvispet är klart så vänder du försiktigt ner mjölblandningen.


Att man inte vispar i mjölblandningen är att man då "slår ut" volymen på ägg- och sockervispet.

Jag vänder ner såhär att jag ena varvet drar slickepotten längs med bunkkanten


Och sedan drar jag den över bunkens mitt för att få med mjölet som ligger där


Arbeta metodiskt tills mjöl och socker/ägg har blandats ordentligt.

Häll ut smeten på ett bakplåtspapper och breed ut med hjälp av en palett eller en slickepott till ett jämnt lager.


För över bakplåtspappret på en plåt och grädda i nedre delen av ugnen i cirka 5- 10 minuter beroende på ugn. Rulltårtan ska anta en lätt gyllene ton, då är den färdig. Strö under tiden strösocker på ett annat bakplåtspapper.


Ta ut rulltårtan och ha över den så fort som möjligt med en gräddade sidan på det sockrade bakplåtspappret.


Min blev lite småbränd då den låg mot bakstenen i ugnen men rulltårtan är ett förlåtande baverk så kunde lätt ta bort de brända delarna.



Under tiden den gräddas kan man göra fyllningen. Jag var sugen på färska bär så det fick bli en liten mix:


Använd en ballongvisp för att mosa bären lite lätt, har du hela bär kvar eller stora bitar så gör det inget, det blir bara extra gott.


Om du behöver så tillsätt strösocker eller annat socker (muscovadosocker borde smaka udnerbart till) i bären och rör om


Dags att montera; Med hjälp av palett eller spatel brer du ut bärblandningen på rulltårtan.



Med bakplåtspapprets hjälp rullar du rulltårtan på långsidan väldigt hårt. Använd båda händerna, jag har kameran i den ena och rulltårtan i den andra.


Rulla sedan till en tight och fin rulle.


Och så här blev den, så långt ifrån de läskiga man köper i mataffären.


Mitt bästa tips är att göra den dagen innan servering då den är mycket godare om smakerna har fått suga in sig. Och sen också att man fyller den med det man gillar. Lycka till!


Kommentarer

  1. Det där ser riktigt smaskigt ut!
    Och med färska bär! Mums!
    Tycker aldrig att jag riktigt lyckas med rulltårta, men efter din fina beskrivning så ska jag faktiskt göra ett nytt försök!

    Kram Anncathrine

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bästa tipset är att vispa ägg och socker riktigt riktigt fluffigt! Ångrar att jag inte hade lite vispgrädde till nästan :) ni måste väl ha färska bär i trädgården?

      Hoppas att bakandet går bra!

      Kram

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg