Rödbetsbröd med chevré

Och så ska jag kanske fortsätta med den utmaning jag satte ut för mig själv, att baka/laga mig igenom hela Sébastien Boudets bok Den franske bagaren. Jag har nu kommit till rödbets- och chevrébrödet.

Rödbetor gratinerade med chevré som man ringlar lite honung över och gärna lite pinjenötter är bland det godaste jag vet. Ett tips bara så man inte gör samma miss som jag första gången jag gjorde den anrättningen var att jag la in rödbetorna i ugnen utan att förkoka dem, det tog väldigt många timmar innan jag insåg att det inte var rätt väg att gå. Så koka rödbetorna innan, skala dem och lägg dem i en ugnssäker form. Lägg över chevrén (getosten) jämnt och lägg in i ugnen på cirka 175 grader tills osten har börjat smälta lite. ta ut och njut! Ett litet extra recept bara sådär! Tur att man har lärt sig lite mer om matlagning sen dess även om man gör små misstag då och då fortfarande- som att komma på den briljanta idén att värma upp bearnaisesåsen efter tillagning och den skar sig rejält och blev mer av en smörsås med dragon och persilja... Men det är det jag är till för litegrann, jag redovisar om mina misstag och delar med mig av mina småtips så att ni som läser den här bloggen ska lyckas!

Men nu kör vi:
Rödbetsbröd med chevré efter recepet av Sébastien Boudet ur boken Den franske bagaren

Du behöver:
1 sats durumpavé
500 gram vetemjöl
250 gram durumvete
100-200 gram surdeg¨
500 gram vatten
20 gram salt
(titta även på här och följ receptet för brödet eller här om du vill se Sébastiens recept)


260 gram rödbetor
650 gram grovt havssalt till rostningen av rödbetorna
260 gram chevré
en stor nypa fint havssalt (ex. Maldon som finns i vanliga livsmedelsbutiker)
en stor nypa svartpeppar

Dag 1
Börja med att göra degen. Jag gör den för hand, vill du använda maskinen (helt okej) så följer du anvisningarna i länken ovan.
Mät upp vetemjöl och durumvetemjöl. Jag brukar mäta upp dem tillsammans och blanda runt dem i bunken.


Häll sedan ut mjölsorterna på bakbordet och gör en rundel med ett stort hål i mitten. Tänk att det ska se ut som en gammal hederlig rockring.


Det ska bli som en vall runt hela ringen.


Tillsätt vatten, salt och surdeg innanför vallgraven.


Arbeta sedan in mjölet lite i taget tills man har en kompakt deg. Det är nu man inte ska vara rädd för att bli kladdig om fingrarna. Blanda gör du lättast genom att försiktigt, utan att spräcka vallen, med handen ta ner lite mjöl, blanda i mitten och upprepa. Mot slutet får man använda båda händerna och även en degskrapa för att få med allt mjöl i degen.






Låt degen vila under en bakduk i en timme på autolys.


Sedan är det dags att knåda degen och jag valde att göra det i maskin den här gången. Knåda degen i maskin i cirka 15 minuter. Knådar du för hand är det minst 15 minuter som gäller.




När degen är klar ska den släppa från bunkens kanter alternativt från bakbordet.


Stjälp ut degen på bakbordet, mjöla den och låt den vila i 10 minuter. Vik sedan degen dubbel, lägg den i en plastlåda med ett mjölat bakplåtspapper i botten och ställ in i ugnen i 24 timmar.


Sen är det dags att fixa med rödbetorna. Häll ut grovt havssalt på en plåt och lägg ut rödbetorna. Rosta dem på 140-220 grader tills de är helt genomstekta (när du utan problem kan få en potatissticka genom dem, eller om du saknar potatissticka som jag en kniv).

Låt rödbetorna vila i rumstemperatur till nästa dag.

Dag 2
Ta fram lådan med degen och låt den stå framme i 20 minuter.

Under tiden skalar du rödbetorna. Använd gärna plasthandskar då händerna antar en röd ton. Men man kanske kan bli generad om händerna? Skär rödbetorna i grova bitar. Jag skulle dock vilja ha mer fina bitar av rödbetorna och nästa gång funderar jag på att riva rödbetorna då jag inbillar mig att brödet kommer att bli mer rött då. Men det är säkert en smaksak.

Stjälp sedan ut degen på bakbordet


Och tänj ut den så mycket det går på bakbordet utan att degen spricker


Strö ut hälften av rödbetorna på degen


Och vik över degen


Upprepa proceduren en gång till




Mjöla degen och lägg tillbaka den i plastlådan. Du kan nog behöva mjöla bakplåtspappret igen.


Låt stå ute i någon timme så att jäsningen kommer igång och ställ sedan in lådan i kylen i 24 timmar.

Dag 3
Degen bör nu ha dubblerat sin storlek. Har den inte det så låt den stå ute några timmar i rumstemperatur med locker på lådan.

Sätt ugnen på 250 grader. Har du baksten ska denna värmas upp minst 2 h innan baket, har du ingen baksten sätter du in en vanlig svart plåt. Lägg även in en djup svart ugnsplåt längst ner i ugnen.

Ta upp degen ur lådan och lägg den upponer antingen direkt på en rikligt mjölad bakspade eller ett bakplåtspapper. Jag la den på ett bakplåtspapper på bakspaden. Rödbetssaft är väldigt starkt och dels ville jag inte ah en rödprickig bakspade men heller ingen röd baksten.


Dela chevrén i fyra delar.

Mmmm, så himla gott!!!

Lägg en bit chevré i mitten på den ena halvan av degen, ta tag i hörnet och vik i mot mitten.




Upprepa proceduren tills alla hörn är invikta.




Om degen förlorat i form kan den jäsa ytterligare ett par timmar i rumstemperatur. Annars är det bara att köra på, mjöla och snitta brödet står det i receptet. På Sébastiens blogg så snittar han inte när han gör det här brödet så jag hoppade det jag också. Strö över havssalt och svartpeppar.


Sänk värmen på ugnen till 240 grader och skjutsa in brödet på bakstenen alternativt att du tar ut den varma plåten och lägger brödet med bakplåtspapper på den. Häll 2- 3 dl kokhett vatten på ugnsplåten som ligger längst ner i ugnen. Grädda brödet 45-55 minuter mitt i ugnen.

Ta ut brödet och låt det svalna minst 45 minuter på ugnsgaller (har sagt det förr men billiga finns på IKEA) innan du skär upp det. Gör du det tidigare släpper ångan och brödet torkar fortare.

Och så här blev det:




Visst blev det fint! Men, som sagt, näta gång blir det mindre rödbetsbitar, som det var nu växte nästan brödskivorna i munnen. Men smaken var jättegod och man behövde inget pålägg heller då brödet smakade så mycket i sig. Som en hel måltid i ett bröd!

Ps. Du missar väl inte att jag finns på Facebook numera. Gå in och gilla! Där kommer jag att ta med lite småtips och annat som kanske inte riktigt passar in på bloggen.

Kommentarer

Populära inlägg