Rulltårta med körsbär och choklad

När jag var åtta år gammal kom Madonnas Like a prayer ut och jag fick den på kassett av min mamma. Vad jag gillade den kassetten, bästa låten var Cherish för hur fantastiskt var det inte att någon sjöng om mitt favoritbär körsbär... Några år senare (för den kom bort ett tag) så hittade jag kassetten och insåg att det inte var Cherries hon sjöng om. Tror vi alla har såna där låtar man hör fel på, har en kompis som i flera år trodde att Crowded house i Weather with you sjöng "kids are cooking in my kithen" istället för "things ain't cooking in my kitchen". Låten Cherish gillar jag fortfarande, trots att hon inte sjunger om körsbär och numera föredrar jag att baka och laga mat till bl.a. Cary Brothers (japp, smygreklam för min absoluta singer/songwriter som inte är så känd här i Sverige), Laleh och lite andra indieband. Har gått från pop till rock till indie.

Däremot vet jag inte hur indie den här rulltårtan är mer än att jag kanske tagit ett gammalt koncept och prövat något helt nytt. Jag bjöd ju på den nu under helgen och de var djupt skeptiska först men sedan föll de för den, och inte undra på det, den var riktigt god. Framför allt så var den trots choklad och sylt inte så söt och som vanligt med rulltårta godast dagen efter när smakerna gått in i den ordentligt.

Nu kör vi!

Rulltårta med körsbär och choklad


Du behöver:
90 gram mjöl
30 gram kakao
2 msk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
3 stycken ägg
1 dl socker

Till fyllningen:
Körsbärssylt
Mörk choklad 70%
Anger inga mått för som vanligt får man själv avgöra hur mycket fyllning man vill ha :)

Så här gör du:
Jag skulle ju inte vara i mitt eget kök och baka ut rulltårtan så förberedde ett litet resekit innan med ingredienser (vem annars?)
Så dagen innan avfärd blandade jag alla de torra ingredienserna (förutom sockret som lades i en separat påse) i en plastpåse som jag knöt ihop.


Och så blandade jag ihop körsbärschokladblandningen. Några dagar innan hade jag kokat körsbässylt så den värmde jag upp, slängde i 100 gram choklad i omgångar och rörde om tills all choklad har smält.






Låt svalna och lägg sedan över i en liten bunke.

Sen var det dags att på plats baka rulltårtan. Sätt ugnen på 175 grader. Här är mitt lilla ingredienskit.


Vispa ägg och strösocker pösigt och nästan vitt.






Lite annan fluffighet än när jag gör det i Kitchen aid:en hemma

Sikta sedan ner de torra ingredienserna i ägg- och sockervispet. Siktar gör jag för at slippa få klumpar i smeten.




Rör försiktigt ner mjölblandningen i smeten. Rör ner dem, vispa inte, då slår du ut volymen ur ägg- och sockersmeten.


Blanda så att alla ingredienser blandas ordentligt och häll sedan ut det på ett bakplåtspappret.


Med hjälp av en slickepott eller en palett så brer du ut smeten jämnt på bakplåtspappret och lägg sedan in den i ugnen 5-7 minuter. Under tiden har du på strösocker jämnt på ett annat bakplåtspapper.




Lägg den varma botten med gräddsidan mot strösockret.


Och dra sedan bort bakplåtspappret från rulltårtan. Har den svårt att släppa så kan du pensla med kallt vatten uppepå bakplåtspappret.




Bred på körsbärs- och chokladblandningen jämnt på rulltårtan.


Rulla sedan ihop, i början kan du använda smörpappret till hjälp.


Sedan går det riktigt fort att rulla ihop. Försök rulla ihop den så tight som möjligt!




Skär av ändarna och ta- da så är den klar!





Sen när du serverar den så skär du bitar i valfri tjocklek. Vill man vara lite extra otäck kan man ha på lite vispad grädde och toppa med ett kärsbär. och det vill man ju, vara lite extra otäck. Jag funderar på att baka en sån här till jobbet men eftersom jag oförskämt raggar gillare till min facebooksida så gör jag det när jag får ihop 40 gillare :)




Kommentarer

Populära inlägg