Körsbärsbakelse med mandelmassebotten

Igår la jag ut recept på hemmagjord mandelmassa och självklart kan man inte göra mandelmassa utan att göra något gott med det! Det här receptet är inspirerad av ett annat recept som jag sedan gjort om lite, hur blir det då, är receptet mitt eget eller någon annans? Det är i alla fall kul att testa sig fram, se vad som fungerar och inte, i farten kan man hitta lite nya roliga smakkombinationer samt inspireras att göra något nytt. Ungefär som mitt jobb, även där är allt nytt och man får testa sig fram ibland och hitta nya rutiner och sätt att göra det bättre på. Arkivarie- världens bästa yrke! Och i måndags gladde jag mina kollegor med den tyska körsbärstårta som jag tänkt lägga ut recept på här i helgen eller i början av nästa vecka.

Men nu kör vi:
Alexandras körsbärshjärta


Räcker till fyra små portionsformar. Vill du göra en hel kaka använder du istället 300 gram mandelmassa och 3 ägg. Öka toppingen med samma proportioner d.v.s. x3.
Du behöver:
Till kakan
100 gram mandelmassa (gärna hemmagjord, det blir godast)
1 ägg

Till moussen
Samma princip här, men moussen kan man bestämma själv hur mycket man vill ha tycker jag :)
150 gram urkärnade körsbär
2 msk vaniljsocker
1 gelatinblad
1½ dl vispgrädde, laktosfri i mitt fall

Om du gör en större kaka ska den gräddas cirka 15 minuter)

Gör såhär:
Blanda mandelmassa och ägg. Antingen så gör du det för hand och knådar in ägget i mandelmassan (det blev väldigt kladdigt) eller så gör du det i matberedarden. Det viktiga är dock att det blir en helt slät massa.






Häll upp i portionsformar och grädda i mitten av ugnen i 10 minuter på 175 grader. Kakan ska bli lite lätt gyllene. Låt svalna innan du tar ut dem ur formarna. Gör du för en hel kaka så häll den direkt i formen (cirka 24 cm form)






Så här gör du moussen:
Lägg gelatinbladet i blöt i kallt vatten och låt det ligga där i 15 minuter.

Mixa 150 gram körsbär till en hyffast slät puré i matberedarden.




Vispa grädden.

Sätt en kastrull på spisen, slå av vattnet från gelatinbladet och lägg gelatinbladet i kastrullen så att det smälter.


Lägg i lite (1 msk) av den vispade grädden i kastrullen och blanda runt.


Häll tillbaka grädde/gelatinblandningen i den vispade grädden och rör försiktigt ner denna med hjälp av en slickepott. Ha sedan i de mixade körsbären.


Sikta ner vaniljsockret.


Och rör försiktigt ihop ingredienserna tills du får en rosa gräddblandning.


Lägg in den i kylen i minst två timmar så att den stelnar lite.

Dags för montering:

Använd en 14 mm tyll (spritsmunstycket) och en spritspåse.




Mina spritspåsar var tyvärr slut så använde en vanlig 2 l plastpåse. Under tiden du fyller påsen så kan man trycka ner plasten i tyllen så rinner inte grädden rakt igenom.

Börja med att spritsa på ett lager med körsbärsgrädde.


Och dekorera sedan med ett körsbär. Jag hade även små söta chokladhjärtan i vit och mörk choklad som jag tror jag köpte sist i Lettland som jag la på kakan som en lite extra twist.








Och så lite tips, jag hade tänkt ha i riven choklad i mandelmassesmeten men glömde, det hade nog gett ytterligare en smakdimension. Körsbären i purén kan bytas ut mot vilken annan frukt eller bär som helst, mango, blåbär, jordgubbar, passionsfrukt m.m. Tar du exempelvis jordgubbar kan du även mosa bären med hjälp av en ballongvisp så får du även lite grövre bitar frukt i moussen, det tycker jag är riktigt gott! Sen dekorerar man efter smak och tycke.

En riktigt enkel dessert som jag tycker passar på många bord såhär till midsommar.

Ps. Du missar väl inte att jag finns på Facebook numera. Gå in och gilla! Där kommer jag att ta med lite småtips och annat som kanske inte riktigt passar in på bloggen.

Kommentarer

Populära inlägg