Gott Gute Grill

Jag brukar alltsomoftast när jag ska boka bord gå in via bookatable, smidigt och enkelt! Det piffiga med att skriva upp sig på deras maillista är at man får hem bra erbjudanden på restauranger, ska bl.a. nu i sommar äta trerätters lunch på Riche för 300 kronor och trerätters på någon vinbar på Scheelegatan för 300 kronor. Och igår var det besök på Gute Grill som ligger på Brunnsgatan 6. Dealen var trerätters för 350 kronor vilket betydde att man fick desserten på köpet.

Jag har insett att (eller förstått länge) att för att det ska bli ett lyckat restaurangbesök så måste det även vara bra service och det har tack och lov fler och fler krögare insett. Igår var maten god och servicen jättebra. Det är skönt att man bara genom att titta åt kyparens håll (när man egentligen försökte lokalisera damrummet) får direkt respons. Även bra kunskaper om menyn och bra förklaringar är alltid ett plus.

Gute Grill ligger alltså på Brunnsgatan mellan Birger Jarlsgatan och Regeringsgatan, i samma lokaler som restaurang Gotland. Inredningen är gjord med stenar från en gammal lada på Gotland och är vi satt (som jag missade att ta kort på) var det gjort så att det skulle kännas som om man satt på gräs. Trots att lokalen var stor och borde stod rätt tätt så märktes detta inte av och det var en bra ljudnivå i lokalen= man kan hålla samtal i en normal ton. Ett stort plus också för att maten tillagas inför besökaren, det har jag alltid gillat.

Så vad åt vi?
Jag inlede med en grillad grekisk sallad med grillad zucchini, tomat och paprika som var beströdd med getost från Gotland och så hade de ringlat lite citronbetonad dressing över. Det var jättegott och grillad paprika är så mycket godare än färsk då den där sötman kommer fram.

Mitt sällskap tog en tallrik med gotländska smakbitar bl.a. någon morotskompott, rökt laxfena och flera sorters korvar. Allt serverat på en fin träplanka.

Till huvudrätt så fick man välja mellan kött, fisk och vegetariskt och sen två tillbehör till. Jag valde gotländskt KRAV- lamm med tillbehören friterad färskpotatis och brynt smör bearnaise.

Och jag är tacksam över att de inte hade överröst det stackars lammet med en massa rosmarin. Det var jättegott men potatisfreak som jag är tycker jag att potatisen var fantastisk, krispig utanpå, mjuk inuti. Mmmmmmm!

Efterrätten var svår att välja då det fanns en massa gott, valde länge mellan kardemummapannacottan eller creme brulée smaksatt med saffran. Det slutade med att jag valde den sistnämnda för att stilla det sug jag haft efter saffran de senaste veckorna och det var inget dåligt val.

Perfekt knäcke på brulén, goda jordgubbar och perfekt avvägd saffranssmak. Däremot så stillade det inte mitt saffranssug helt och hållet så det kan bli så att ni får se en saffransbulle på en blogg nära dig snart!

Så summa summarum, ett väldigt trevligt besök, bra mat, bra service och jag kommer definitivt att gå dit igen!

Kommentarer

Skicka en kommentar

Populära inlägg