Sommarens bästa tzatsiki

Tzatsiki, ordet jag aldrig lär mig stava till, är det tzatsiki, tzatziki eller hur skriver man det? Hur som helst så är det alltid en given höjdare på sommaren och har nog haft det till det mesta; kyckling, lax, rött kött och även till en bit bröd. Den här versionen tar en liten stund att göra så vill man snabba på processen så kan man köpa grekisk yoghurt som är tjock från början. Själv var jag galen nog att göra det här i torsdags efter att jag kom hem från Blodomloppet där jag gjorde 5 km (bra proteinkälla också :) ) och sen fixade jag iordning en durumpavédeg (har bakat en massa bröd med avvaktar med att skriva om de de de inläggen ofta tar lite längre tid att skriva, men det som väntar på något gott...har bakat ett rödebets- och chevrébröd enligt Boudet och ett transbärs- och hasselnötsbröd enligt Alexandra). Hur det gick på Blodomloppet? Jag hade satsat på 40 minuter vilket skulle innebära att jag förbättrat mig sedan Tjejmilen förra året och det blev..... 39 min och 56 sekunder. Klarade marginalen med fyra sekunder så är riktigt riktigt nöjd!!!

Till tzatsikin serverade jag kycklingfilé (När ska grillsäsongen dra igång på allvar, jag som köpt en rosa grill och allt. Nu får jag inte grilla på balkongen men har en park precis bredvid där man kan sätta sig) och färskpotatis.

Nu kör vi
Tzatsiki
Du behöver:
Det här är för drygt tre personer
Yoghurt (valfri procenthalt)
1 gurka
vitlök (valfri mängd, jag hade i fyra klyftor och tyckte att det smakade ingenting)
salt
Kaffefilter

Gör så här:
Ta fram ett kaffefilter och sätt i en finmaskig sil som du sätter på en kopp, glas eller liknande. Har du en saft- maja så kan du använda den till att rinna av yoghurten med.


Ta fram yoghurten, jag använde den här och japp, jag använder ibland icke- laktosfritt när jag vet att jag ska vara hemma på kvällen


Häll yoghurten i kaffefiltret och spara cirka 1 cm kant allra överst




Ta fram gurkan


Jag brukar alltid satsa på att ta storlek mindre på grönsaker, ofta smakar de mer då smaken är mer koncentrerad.

Ta fram durkslag och rivjärnet.


Riv gurkan på den grövre sidan av rivjärnet och lägg i durkslaget. Ha gärna på lite salt (1-2 tsk) så drar vätskan ur sig snabbare ur gurkan.


Låt både yoghurten och gurkan stå i några timmar i rumstemperatur och vätska av sig.

När timmarna har gått kommer yoghurten att se ut såhär:

Den har blivit mycket tjockare och tittar man i koppen/glaset så ser man att en hel del vätska har runnit ut.

Lägg den i en lite finare skål


Pressa ner vitlök. När man pressar vitlök, till skillnad från när man hackar dem, så gör man sönder molekylerna på något sätt och smakerna frigörs. Så pressar du smakar vitlöken alltså mer.

Och det här är ett tips jag fick från min kompis Anna för några år sedan, det går att pressa vitlöken utan att man skalar den och det är mycket lättare att rengöra den efteråt. Testa, du kommer inte att ångra det, i stort sett tar man bara upp skalet ur pressen.

Blanda ner gurkan i yoghurten


och rör om


Och så är det färdigt! Hyffsat snabbt, enkelt och kalorisnålt för den som tänker på det! Jag kan också tänka mig att det kan vara gott att ha i lite mynta för att få lite friskare smak.

Kommentarer

  1. Du glömde dillen. Annars är den ingen riktig grekisk tsasiki!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hm, kom inte ihåg att de hade dill i tzatsikin i Grekland, men brukar göra en variant på tzatsikin där jag har dill (och gräslök) i, men då brukar jag inte riva ner gurkan utan har "halvmånar" i i stället och då skalar jag gurkan också (och tar bort kärnorna). Men ska testa det nästa gång, det är ju säsong för den färska dillen nu

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg