Bästa Söderbergs bageri

Jag har nog tidigare skrivit om hur glad jag är att jag bor på en plats med bra bageri, det är lätt att man blir bortskämd och jag måste erkänna att jag inte bakar lika mycket bröd när jag har det i närheten. Nu har de stängt över påsken så var där igår och fyllde upp i lagren. Nu till påsken hade de bakat allt möjligt bröd. Jag har ett bröd jag alltid köper; Husets vita, som namnet säger ett vitt surdegsbröd med mycket smak och skorpa. Annars gillar jag Sur- Eric, Mälarhöjdare och jag har nog inte tyckt illa om något bröd jag köpt där. Baguetterna är också helt fenomenala.

Igår blev det i alla fall Huset vita, olivbröd (jättegott och saftigt och även prisat i Eldrimnertävlingen) och påskvört. Utav den sistnämnda ångrade jag att jag inte köpte ett till. Nybakt vörtbröd med en god ost på (just nu har jag Allerums herrgård här hemma) är helt oslagbart och det bästa av allt är att det var russin i (till julen fanns det även vört utan russin). Gott och saftigt!!!



och så skulle jag ju prata bullar och var de godaste bullarna finns, Söderbergs. Igår avstod jag från att köpa en vaniljlängd som annars har varit ett stående inslag på helgerna. Den här helgen ska jag baka en hel del själv och med tanke på att kläderna krympt någon cm senaste tiden så avstod jag. Men, det blev en kardemummabulle istället och jag skulle väl ha lagt ut en bild på den, men försvann helt spårlöst på vägen. Helkonstigt! Men den bullen, nybakt med en rik smak av kardemumma (färskmalna kärnor) och jag undrar om det inte är mandelmassa i fyllningen för de är så himla saftiga och goda. Med det sagt, om ni inte riktigt vet vad ni vill göra en lördag, åk ut till Telefonplan, ta höger när ni kommer ut från tunnelbanan och sedan höger igen in på Cedergrensvägen, där ligger det och uteserveringen öppnar nog snart, bara det blir fint väder.

Kommentarer

Populära inlägg