Mitt första croissantförsök

Japp, nu har man kommit över croissanttröskeln, har alltid tyckt att det känts lite läskigt och svårt och det var lite läskigt och resultatet kanske inte blev det vackraste, men de blev goda och utseende kan man alltid förbättra med lite träning. Man är inte så snygg på morgonen när man stiger upp heller men det förbättras med lite yttre attribut och annat.
Jag kanske ska säga först att jag använde Sébastien Boudets recept och har använt jäst eftersom det var min första gång. Jag testade faktiskt ekologisk jäst, mycket dyrare men köper man jäst så sällan som jag gör så kändes det inte så jobbigt. Skulle ha börjat baka i torsdags men hade ju som sagt glömt äggen så fick starta med baket på fredagkvällen.

Salt (Maldon havssalt), mjöl (Orga kvarn självklart!) och socker (ekologiskt) blandade jag först i en bunke innan jag tog ut det på bakhällen där jag gjorde en urgröpning i det




























Och sedan hade jag i ½ ägg och jästen (ska inte säga vad jag associerade till här men ja, det har väl lite med fredagskvällar, eller nätter att göra, sorry, bisarr hjärna som associerar till bisarra saker)


















Och här har jag börjat kladda, måste säga att det var riktigt rogivande och mysigt att köra degen för hand. Hoppade nästan tillbaka till barndomens bullbak då man körde ut fyllningen med händerna.

När de försat ingredienserna gått ihop tillsattes 50 gram smör och degen fick knådas ihop i fem minuter tills det blev en liten boll. Det var lite kladdigt moment och först kändes det som att smöret aldrig skulle "gifta sig" med degen men den gick ihop till slut.


På lördag morgon så var det dags att kavla ut och kavla in smöret. Började först med att kavla ut degen cirka 1 cm tjock

Måste säga att det den där brödpinnen var en bra investering. Det var lite ovant i början men insåg att det var lättare än med kaveln att lägga tryck på degen där det behövdes och mer styra tjockleken. Bankade sedan ut 300 gram smör 1 cm tjockt och la på degen.

Sedan var det dags att vika in smöret i degen kavla lite lätt och sedan dags för första fyrslaget.

Så här fick den vila i två timmar i kylen och sedan togs den ut kavlades ut och ett nytt fyrslag gjordes. Sen skulle den ha vilat två timmar till men skulle hemifrån på Ekstedt så den fick nog ligga i åtta timmar innan jag kom hem. Då var det dags att kavla ut degen 45x45 cm vilket tog mer tid än jag trodde och då blev den också lite ojämn även fast jag tyckte att den var jämn. Formade croissanterna och lade in dem i ugnen för att jäsa under natten.


Och imorse gick ugnen på 220 grader och de bakades av i 20 minuter.

Som sagt, kanske inte de vackraste, men de var riktigt goda. Vad jag har lärt mig:
1. Det får ta den tid den tar
2. Låt dem inte ligga så tätt som jag hade dem på plåten, de gick dels ihop under jäsning men också under bakningen i ugnen vilket gjorde att man förlorar ytterligare på utseendebiten.
3. Nybakade croissanter är ruskigt gott och får man väl in tekniken så kan det bli kanon!

Kommentarer

Populära inlägg